We hebben 407 onderdelen gevonden
Temperatuur van | -35 °C |
---|---|
Kleur | Groen |
Inhoud | 1,5 L |
Specificatie | Glaceol RX type D, Renault Typ D |
Concentraat | |
---|---|
Kleur | lila |
Inhoud | 5 L |
Specificatie | DEX-Cool, Ford WSS-M97B44-D, MAN 324 SNF, MB 325.3, Toyota SLLC, VW TL 774 D, VW TL 774 F, Volvo VCS |
Concentraat | |
---|---|
Kleur | lila |
Inhoud | 1,5 L |
Specificatie | DEX-Cool, Ford WSS-M97B44-D, MAN 324 SNF, MB 325.3, Toyota SLLC, VW TL 774 D, VW TL 774 F, Volvo VCS |
Temperatuur van | -35 °C |
---|---|
Klaar voor gebruik | |
Kleur | blauw |
Inhoud | 5 L |
Temperatuur van | -35 °C |
---|---|
Klaar voor gebruik | |
Kleur | blauw |
Inhoud | 1 L |
Premium
Chemische eigenschappen | Nitraat vrij, Silicaten vrij, Zonder amine, Zonder boraat, Zonder fosfaat |
---|---|
Inhoud | 1 L |
Bundeltype | Jerrycan |
Concentraat | |
---|---|
Kleur | blauw |
Inhoud | 5 L |
Specificatie | MAN 324 NF, MB 325.0, MB 325.2, VW TL 774 C |
Premium
Inhoud | 1 L |
---|---|
Bundeltype | Jerrycan |
Olie-fabrikantvoorschrift | Alfa Romeo 9.55523, Audi TL-774 C = G11, BMW GS 94000, Behr, Chrysler MS-7170, Cummins 85T8-2, Deutz DQC CA-14, Fiat 9.55523, IVECO 18-1830, JI Case JIC-501, Lancia 9.55523, MAN 324 Typ NF, MB 325.0/325.2, MTU MTL 5048, Opel/GM GME L 46014, Perkins, Porsche TL-774 C G11, Saturn, Seat TL-774 C = G11, Skoda TL-774 C = G11, Tesla, Toyota MotorCorp TMC, VAZ 1.97.717-97, VW TL-774 C G11, Vauxhall GMEL1301, Volvo Cars 128 6083 |
Premium
Inhoud | 5 L |
---|---|
Bundeltype | Jerrycan |
Olie-fabrikantvoorschrift | Alfa Romeo 9.55523, Audi TL-774 C = G11, BMW GS 94000, Behr, Chrysler MS-7170, Cummins 85T8-2, Deutz DQC CA-14, Fiat 9.55523, IVECO 18-1830, JI Case JIC-501, Lancia 9.55523, MAN 324 Typ NF, MB 325.0/325.2, MTU MTL 5048, Opel/GM GME L 46014, Perkins, Porsche TL-774 C G11, Saturn, Seat TL-774 C = G11, Skoda TL-774 C = G11, Tesla, Toyota MotorCorp TMC, VAZ 1.97.717-97, VW TL-774 C G11, Vauxhall GMEL1301, Volvo Cars 128 6083 |
Concentraat | |
---|---|
Kleur | blauw |
Inhoud | 1,5 L |
Specificatie | MAN 324 NF, MB 325.0, MB 325.2, VW TL 774 C |
In dit artikel vertellen we hoe je erachter komt welke antivries geschikt is voor jouw auto, welke verschillende soorten er zijn, hoe je koelvloeistof moet bijvullen en waarom regelmatig verversen zo belangrijk is.
Antivries in een notendop: voor alle voertuigen, vooral bij de oudere modellen, is het zaak om de controle en het vervangen van de koelvloeistof regelmatig bij te houden, anders bestaat het risico op aanzienlijke motorschade. Vertrouw bij de keuze voor de juiste antivries op de specificaties van de fabrikant, meng in geen geval verschillende producten door elkaar en zorg ervoor dat er altijd voldoende vloeistof in het koelsysteem van de auto zit, iets dat je in een oogopslag gemakkelijk kunt controleren.
De koelvloeistof regelt de bedrijfstemperatuur van de auto en beschermt zo de motor tegen schade. Het is daarom belangrijk voor de veiligheid en de functionaliteit van het voertuig. Daarnaast voorkomt het corrosie en slijtage en, dankzij het antivriesmiddel dat het bevat, bevriezing bij lage temperaturen.
Antivries is grofweg onder te verdelen in drie technologieën:
De exacte benamingen (bijvoorbeeld G11 voor oudere modellen van Volkswagen, G12, G12+, G12++, G13 tot en met de BASF-normen G48, G30, G40, G05, G33 en G34) geven informatie over de ingrediënten. Belangrijk om weten: autofabrikanten gebruiken andere benamingen voor het product dat zij aanbevelen dan de chemische bedrijven die het produceren. Daarom kan hetzelfde product verschillende benamingen hebben, bijvoorbeeld G11 (Volkswagen-norm) en G48 (BASF-norm).
Hieronder een overzicht van belangrijke benamingen voor de grootste autofabrikant van Duitsland, de VW-groep.
Schroefdraad gloeibougie | Aanhaalmoment | Breekmoment |
---|---|---|
M8 | 10 nm | 20 nm |
M9 | 12 nm | 22 nm |
M10 | 15 nm | 35 nm |
M12 | 22 nm | 45 nm |
Welke antivries geschikt is voor jouw auto, kun je in de meeste gevallen aflezen op de koeler zelf. Als daar geen informatie te vinden is, kun je de juiste technologie en productspecificatie vinden in de handleiding van het voertuig.
Belangrijk: vooral bij moderne auto’s met lichtgewicht aluminium motoren of klassieke auto's moet je niet zomaar afwisselen tussen silicaathoudende antivries en producten zonder silicaat, maar altijd bij soortgelijke producten blijven.
Voordat je de antivries in de auto kunt bijvullen, moet je het met water vermengen om koelvloeistof te vormen. Normaal gesproken ligt het aandeel antivries tussen de 30% en 60%, bijvoorbeeld een verhouding van 50:50. De exacte mengverhouding staat op de verpakking vermeld en moet je altijd aanhouden. Mengverhoudingen met te veel of te weinig antivries kunnen snel leiden tot ernstige schade aan het koelsysteem.
Gebruik voor het mengsel gedestilleerd water of volledig gedemineraliseerd water. Gedestilleerd water is verkrijgbaar bij de drogist, bij benzinestations of je kunt het online bestellen en bevat, in tegenstelling tot gewoon leidingwater, geen kalk of mineralen en is dus bijzonder zuiver.
Naast de concentraten die met water gemengd moeten worden, zijn er ook verschillende kant-en-klare mengsels verkrijgbaar die je direct kunt gebruiken. Deze producten zijn dan ook de eenvoudigste oplossing. De exacte gebruiksaanwijzingen staan op de verpakking van het product. Verder is het belangrijk dat de vloeistoffen niet door invloeden van buitenaf worden verontreinigd en dat je voor het mengen en vullen een schone container gebruikt. Gemiddeld heb je 5 tot 10 liter koelvloeistof nodig om het koelvloeistofreservoir van de auto bij te vullen.
Over het algemeen moet de antivries bij oudere voertuigmodellen (alle types) vaker worden gecontroleerd en vervangen dan bij nieuwere modellen het geval is. Na langdurig gebruik kunnen zich echter hoe dan ook kleine luchtbelletjes in het koelsysteem vormen, die op de lange termijn ook tot schade kunnen leiden. Aangezien je deze luchtbellen wilt voorkomen, is het aan te raden om na ongeveer 50.000 kilometer rijden (of meer) de koelvloeistof te controleren (vulpeilcontrole) en te vervangen om eventuele problemen te voorkomen. Ongeacht een "levenslange antivriesgarantie". Om het zekere voor het onzekere te nemen, moet bij oudere voertuigen de koelvloeistof (en dus ook het antivriesmiddel dat erin zit) om de drie tot vijf jaar worden vervangen.
Het is belangrijk om de koelvloeistof alleen te controleren en verversen wanneer de motor koud is, anders loop je het risico op letsel. Het reservoir voor de koelvloeistof is meestal wit en bevindt zich vlak bij de motor, er staan twee markeringen op met de opschriften "minimum" en "maximum".
Als de motor draait en het peil in het reservoir niet onder het minimumniveau zakt, is de vloeistof correct bijgevuld en is de auto weer rijklaar.
Oude koelvloeistof wordt na verloop van tijd minder effectief en moet worden weggegooid - maar niet door de afvoer. De aanwezige chemicaliën, zware metaaldeeltjes en eventuele resten van motorolie, mogen niet in het grondwater terechtkomen, dus ook voor illegaal lozen kun je een boete krijgen. Afhankelijk van waar je woont, zijn er verschillende aanbiedingen die je een rit naar de lokale recycle-plaats besparen. Zo is er soms een mobiele inzameling van gevaarlijk afval - de data en locaties hiervan kun je online vinden. Autoreparatiebedrijven accepteren vaak ook oude koelvloeistof en antivries, eventueel tegen betaling.
Hoe vaak de antivries moet worden ververst hangt af van het antivriesmiddel zelf, aangezien bepaalde types regelmatig moeten worden vervangen, terwijl andere types, zoals G12, zeer consistent zijn. Autofabrikanten raden in de regel aan om het koelsysteem twee keer per jaar te controleren (peilcontrole) en anders de antivries minimaal om de 50.000 km te vervangen.
De kleuren zeggen niet noodzakelijk iets over de kwaliteit van het antivriesmiddel of de ingrediënten ervan, maar duiden op verschillende normen en technologieën. G48 en G11 bevatten bijvoorbeeld een silicaat en de vloeistof heeft een blauwe tot groene kleur. G12 antivries daarentegen licht roze of rood op, terwijl G12+, G12++, G30 en G40 een paarse tint hebben. Last but not least is G13 een duidelijk paarse vloeistof.
Verschillende soorten antivries, zelfs antivries met dezelfde kleur, mag je nooit zelf met elkaar mengen. De reden hiervoor is dat bepaalde mengsels agressieve zuren kunnen produceren. Antivries bevat ook additieven die corrosie moeten voorkomen. Als verschillende antivriesproducten met elkaar worden vermengd, kan de werking worden aangetast, waardoor de bescherming van het koelsysteem niet langer is gewaarborgd. Het is daarom het beste om slechts één product te gebruiken, dit te mengen met gedestilleerd water en, indien nodig, een deskundige te raadplegen die je kan verzekeren dat de mengsels niet gevaarlijk zijn, zoals bijvoorbeeld het geval is met het paarse antivriesmiddel G13 met andere producten.