Heeft u nog vragen ?: service@daparto.de of schrijf ons op ons contactformulier
  1. Home
  2. Alle onderdelen
  3. Aandrijving, assen, vering, wielen
  4. Draagarm, wielophanging

Draagarm, wielophanging für alle Fahrzeuge

Auto kiezen

Via autocatalogus kiezen

Draagarm, wielophanging

    Draagarm, wielophanging voor de populairste fabrikanten

    • VW Draagarm, wielophanging
    • BMW Draagarm, wielophanging
    • Audi Draagarm, wielophanging
    • Mercedes-Benz Draagarm, wielophanging
    • Opel Draagarm, wielophanging
    • Ford Draagarm, wielophanging
    • Renault Draagarm, wielophanging
    • Toyota Draagarm, wielophanging

    Draagarm, wielophanging voor alle fabrikanten

    Belangrijkste reserveonderdelen in de Aandrijving, assen, vering, wielen

    Hoofdcomponenten

    Draagarmen voor alle automerken

    Wat is de functie van een draagarm?

    Een draagarm, ook wel wieldraagarm genoemd, vormt een onderdeel van de wielophanging. Een wieldraagarm wordt haaks op de rijrichting op de stuuras bevestigd en verbindt het wiel met de carrosserie van de auto. Er wordt een onderscheid gemaakt tussen wiel-, langs- en dwarsdraagarmen. De draagarm zorgt voor een stabiele wegligging en stabiliteit tijdens het remmen, accelereren en stevig bochtenwerk.

    De opbouw van de draagarm

    Samen met de zogenaamde veerpootkoepel (een elastische wentellager) vangt de draagarm de horizontale krachten op bij het accelereren, remmen en het nemen van bochten. De draagarm zorgt ervoor dit geen invloed kan hebben op de stand van het wiel en dat dit bijvoorbeeld niet gaat kantelen. De wieldraagarm vormt hiermee een belangrijk onderdeel van het chassis. De draagarm maakt daarnaast ook verticale veranderingen van het veerbeen (vering) mogelijk.

    In de regel wordt de draagarm met een rubber-metaallager aan de carrosserie opgehangen. Tijdens het remmen wordt het voorste lager aan tractie blootgesteld en het achterste lager aan compressie. Bij het accelereren is dit voor auto´s met voorwielaandrijving precies andersom. Bij auto´s met achterwielaandrijving is de belasting van de lagers bij het optrekken gelijk aan de belasting bij het remmen. Het lager dat de draagarm met de veerpoot verbindt, is meestal ontworpen als een kogelgewricht.

    Hoe herken ik een defecte draagarm?

    Een defecte wieldraagarm is te herkennen aan een ratelend geluid tijdens het sturen of bij stuurbewegingen. Het kan ook zorgen voor onnauwkeurig sturen en te veel speling bij het sturen. In de meeste gevallen zit het defect bij het lager, maar na een lange tijd kan de draagarm ook door roest zijn aangetast. Het komt maar heel zelden voor dat een draagarm door te hoge belasting breekt of kapot gaat.

    Draagarm zelf vervangen

    Om een defecte draagarm te vervangen, moet het voertuig eerst worden opgekrikt en het betreffende wiel worden verwijderd om bij de as te komen. Vervolgens kan de stabilisatorstang van de draagarm, gevolgd door het kogelgewricht, worden verwijderd. Dan kan de draagarm van het aslichaam worden losgeschroefd en verwijderd. Na de installatie van de draagarm, worden de beschreven stappen in omgekeerde volgorde herhaald.

    Bestel je nieuwe draagarm online

    In onze online prijsvergelijker vind je draagarmen van de volgende fabrikanten: Quinton Hazell, Febi Bilstein, Vaico und Lemförder. Heb je nog vragen over jouw online-bestelling bij DAPARTO? Neem dan gerust contact op met ons team van experts.

    Let op: Controleer of het door DAPARTO geïdentificeerde onderdeel daadwerkelijk overeenkomt met het gezochte onderdeel. Eventueel is aanvullende informatie nodig om ervoor te zorgen dat het gekozen onderdeel in de gewenste auto past. Bij vragen helpen we je graag.

    Alle prijzen zijn in euro incl. BTW en evt. excl. verzendkosten en andere prijscomponenten. Tussentijdse wijzigingen van de prijzen en rangschikking mogelijk.

    www | daparto-web