Heeft u nog vragen ?: klanten@daparto.nl of schrijf ons op ons contactformulier
  1. Home
  2. Alle onderdelen
  3. Motor
  4. Getande riem

Getande riem voor alle auto's

Auto kiezen

Via autocatalogus kiezen

Getande riem

    Getande riem voor de populairste fabrikanten

    Getande riem voor alle fabrikanten

    Belangrijkste reserveonderdelen in de Motor

    Hoofdcomponenten

    Distributieriemen voor alle automerken

    De distributieriem verbindt de krukas met de nokkenas(sen) en regelt hiermee de aandrijving van de motor. Ten onrechte wordt de distributieriem vaak verward met de V-riem, hoewel deze een heel andere functie heeft. Per auto wordt minstens één distributieriem geïnstalleerd. Twee distributieriemen zijn ook mogelijk in voertuigen met motoren met een V-vormige cilinderopstelling.

    Hoe is de distributieriem opgebouwd?

    De distributieriem is een gesloten riem van rubber en versterkte kunststof (bijvoorbeeld kevlar). Aan de binnenzijde heeft de distributieriem tanden die in de tandwielen van de nokkenas en krukas grijpen en hiermee de overdracht van behoorlijke krachten mogelijk maken. De krachtoverdracht zelf loopt echter niet via de tanden, maar via in de riem geïntegreerde spanrollen.

    Wat is de functie van de tandriem?

    De distributieriem is verantwoordelijk voor een correcte synchronisatie tussen de nokkenas en de krukas en, afhankelijk van het type auto, voor de aandrijving van hulpeenheden zoals de waterpomp, oliepomp, verdeler of de balansas. De juiste timing is een belangrijk criterium voor een correcte werking van de motor.

    In vergelijking met motoren met een distributieketting biedt aandrijving via een distributieriem de volgende voordelen:

    - Zeer stil, licht en rekt niet

    - Lange levensduur in moderne constructies

    - Geen smering of complexe klemmechanismen vereist

    - Lage onderhoudskosten

    Het enige echte nadeel van de distributieriem is dat deze op bepaalde intervallen (afhankelijk van het type auto om de 60.000-120.000 km) preventief moet worden vervangen om schade door veroudering te voorkomen.

    Waar bevindt zich de distributieriem in de auto?

    De distributieriem bevindt zich op het motorblok. Bij in de lengterichting geïnstalleerde motoren bevindt deze zich aan de voor- of achterzijde van de motor en bij dwarsgeplaatste motoren aan de linker- of rechterkant van de motor. De distributieriem is voorzien van een afdekking, meestal van kunststof, om de riem te beschermen tegen invloeden van buitenaf, zoals stof, en om het risico dat er voorwerpen in de roterende band terechtkomen te beperken.

    Waarom en hoe vaak moet de distributieriem vervangen worden?

    Het interval voor het vervangen van de distributieriem is afhankelijk van het type auto. Als vuistregel hierbij geldt: hoe nieuwer de auto, hoe langer het interval. Over het algemeen is de distributieriem om de 60.000-120.000 km aan vervanging toe. Voor sommige motoren is geen vast interval bepaald, maar worden alleen regelmatige controles aanbevolen.

    Maar waarom moet de riem eigenlijk worden vervangen? De distributieriem wordt continu aan hoge belastingen blootgesteld. Constante temperatuurschommelingen tot 150 °C en een hoge belasting veroorzaakt door rotatiesnelheden en trekkrachten beïnvloeden op den duur zelfs het beste materiaal. Om betrouwbaarheid te garanderen, dient de riem daarom met enige regelmaat te worden vervangen.

    Hoe herken ik een versleten distributieriem?

    Een defecte distributieriem is helaas slechts zelden merkbaar. Naast het in acht nemen van de door de fabrikant voorgeschreven intervallen is het daarom raadzaam om de riem met enige regelmaat te controleren op scheurtjes of happen uit het rubber. Door een te zware belasting of een defecte spanrol of oliekeerring kan de riem ook scheuren. Als de riem poreus is of in olie gedrenkt, moet de oorzaak hiervan zo snel mogelijk worden verholpen.

    Wat zijn de gevolgen van een defecte distributieriem?

    Een distributieriem is defect als deze gescheurd, gebarsten of gebroken is. Dit is van belang voor de veiligheid, omdat een breuk in de distributieriem de motor doet stoppen met alle gevolgen van dien.

    Naast dit gevaar zorgt een gebroken distributieriem ook voor flinke schade aan de motor. Door steeds krachtigere motoren met steeds hogere compressies is de afstand tussen de zuigers en kleppen zo klein dat ze elkaar raken in geval van een breuk. In het ergste geval kan de hele motor beschadigd raken, in ieder geval moeten er een paar kleppen worden vervangen.

    Kan ik een distributieriem zelf vervangen?

    Naast de nodige ervaring heb je, afhankelijk van het type auto, ook speciaal gereedschap en software nodig om bijvoorbeeld de nokkenas en krukas te vergrendelen en de exacte timing in te stellen. Wees je er bovendien van bewust dat een fout bij de montage kan leiden tot zeer kostbare motorschade.

    Wat zijn de kwaliteitsverschillen tussen distributieriemen?

    Kwalitatief hoogwaardige distributieriemen worden aangeboden door fabrikanten zoals Gates, Bosch, Contitech en Dayco. Er zijn veel andere fabrikanten die distributieriemen aanbieden, niet alle merken produceren de producten ook zelf, wat kan leiden tot kwaliteitsverschil. Online bij DAPARTO vind je distributieriemen die voldoen aan de geldende kwaliteitseisen en met een garantie van minimaal 24 maanden.

    Heb je nog vragen over jouw online-bestelling bij DAPARTO? Neem dan gerust contact op met ons team van experts.

    Let op: Controleer of het door DAPARTO geïdentificeerde onderdeel daadwerkelijk overeenkomt met het gezochte onderdeel. Eventueel is aanvullende informatie nodig om ervoor te zorgen dat het gekozen onderdeel in de gewenste auto past. Bij vragen helpen we je graag.

    Alle prijzen zijn in euro incl. BTW en evt. excl. verzendkosten en andere prijscomponenten. Tussentijdse wijzigingen van de prijzen en rangschikking mogelijk.

    www | daparto-web