Heeft u nog vragen ?: klanten@daparto.nl of schrijf ons op ons contactformulier
  1. Home
  2. Alle onderdelen
  3. Versnellingsbak, koppeling, startmotor
  4. Hulpcilinder, koppeling

Hulpcilinder, koppeling voor alle auto's

Auto kiezen

Via autocatalogus kiezen

Hulpcilinder, koppeling

    Hulpcilinder, koppeling voor de populairste fabrikanten

    Hulpcilinder, koppeling voor alle fabrikanten

    Belangrijkste reserveonderdelen in de Versnellingsbak, koppeling, startmotor

    Hoofdcomponenten

    Koppelingscilinders voor alle automerken

    Bestel jouw koppelingscilinder goedkoop online bij DAPARTO

    De koppelingscilinder, ook wel hulpcilinder genoemd, vormt samen met de hoofdcilinder een essentieel onderdeel van de koppeling. Beide cilinders worden uitsluitend gebruikt in voertuigen met een mechanische koppeling. De koppelingscilinder is direct met het koppelingspedaal verbonden, de exacte positie is afhankelijk van het model auto. De hulpcilinder bestaat uit een kleine hydraulische buis en een stoter in de cilinder. De hulpcilinder, ook wel secundaire zuiger genoemd, is in principe verantwoordelijk voor het vergroten van de kracht. De kracht die op het koppelingspedaal werkt, slaat eerst op de hoofdcilinder (de primaire zuiger). Via een hydraulische leiding wordt de kracht op de koppelingscilinder overgebracht, die door zijn grotere diameter aanzienlijk wordt versterkt. Zo zorgt het relatief zacht intrappen van de koppeling toch voor een grote hoeveelheid kracht op de koppeling. Zoals veel auto-onderdelen is de hulpcilinder een slijtageonderdeel dat door een hoge belasting en hoge kilometerstand in de loop van de tijd minder goed functioneert. Recent is de concentrische koppelingscilinder (CSC) ontwikkeld, die een stuk efficiënter werkt, en minder gevoelig is voor slijtage en dus een langere levensduur heeft.

    Wat zijn redenen voor een defecte hulpcilinder?

    Tijdens het rijden trap je, in een auto met een handgeschakelde versnellingsbak, eigenlijk continu de koppeling in, waardoor beide cilinders constant belast worden. Er zijn verschillende redenen voor een defecte koppelingscilinder:

    - Roestvorming

    - Scheuren in de behuizing

    - Vervuiling op de cilinder

    - Lucht in het hydraulische systeem door beschadigingen

    Hoe herken je een defecte hulpcilinder

    - Alleen bij de garage kan een defecte koppelingscilinder met zekerheid worden gedetecteerd. Er zijn echter een paar symptomen die kunnen wijzen op een kapotte cilinder:

    - Ongewone geluiden tijdens gebruik van de koppeling

    - Het wisselen van versnelling werkt vertraagd

    - Doordraaien van de koppeling

    - Het koppelingspedaal kun je zonder kracht intrappen, terwijl de rem wel gewoon functioneert

    - Het remvloeistoflampje brandt

    Hoe zorg je voor een langere levensduur?

    - Om vroegtijdige slijtage van de koppelingscilinder te voorkomen, kunnen de volgende tips nuttig zijn. Wij adviseren om alleen hoogwaardige en nieuwe remvloeistof te gebruiken. Bovendien kan het regelmatig doorspoelen en ontluchten van het hydraulisch systeem een voortijdig defect voorkomen. Let er ook op dat de afdichtingen in het hydraulische systeem regelmatig vervangen moeten worden.

    Het vervangen van een defecte koppelingscilinder

    - Reparatie van een defecte koppelingscilinder is niet zinvol. In plaats daarvan raden wij aan om het complete onderdeel te vervangen. Voor vervanging is het nodig om de versnellingsbak te verwijderen. Hiervoor moeten verschillende veiligheidsrelevante onderdelen, zoals de lengteas of aandrijfas, worden verwijderd. Bij sommige auto´s kan de hulpcilinder zelfs pas worden bereikt nadat eerst de motor is verwijderd. Het is daarom sterk aan te bevelen om de vervanging over te laten aan een gespecialiseerd garagebedrijf. De reparatie is sterk afhankelijk van het model en type. In de meeste gevallen bestaat de vervanging uit de volgende stappen:

    - Alle componenten om toegang te krijgen verwijderen.

    - Verbindingen en toevoerleidingen loskoppelingen

    - Bevestigingsschroeven verwijderen

    - Koppelingscilinder verwijderen

    - Afdichtingen verwisselen

    - Nieuwe koppelingscilinder op de versnellingsbak monteren (de ontgrendelingshendel moet perfect op de cilinder passen).

    Na het vervangen van de cilinder moet de koppeling eerst met een speciale slang worden ontlucht totdat er geen luchtbellen meer te zien zijn. Vervolgens kunnen de bovenstaande stappen in omgekeerde volgorde worden uitgevoerd en alle onderdelen opnieuw geïnstalleerd.

    Nieuwe koppelingscilinder voor een goede prijs bij DAPARTO

    Als de hulpcilinder van jouw auto defect is, kun je bij DAPARTO een vervangende cilinder vinden. Je hebt de keuze uit verschillende fabrikanten zoals Sachs, Ferodo of Bosch. Je zoekt gemakkelijk naar geschikte cilinders met behulp van de filters. Selecteer de fabrikant, de serie en het model en je kunt alle compatibele onderdelen met elkaar vergelijken. Zelfs als je de defecte cilinder niet zelf vervangt, is het zeker de moeite waard om een goedkoop onderdeel bij DAPARTO te bestellen. Naast goedkope koppelingscilinders vind je bij ons natuurlijk ook passende hoofdcilinders. Alle producten zijn gegarandeerd volledig functioneel en getest. Heb je nog vragen over compatibiliteit of over jouw online-bestelling bij DAPARTO? Neem dan gerust contact op met ons team van experts.

    Topauswahl Hulpcilinder, koppeling

    Let op: Controleer of het door DAPARTO geïdentificeerde onderdeel daadwerkelijk overeenkomt met het gezochte onderdeel. Eventueel is aanvullende informatie nodig om ervoor te zorgen dat het gekozen onderdeel in de gewenste auto past. Bij vragen helpen we je graag.

    Alle prijzen zijn in euro incl. BTW en evt. excl. verzendkosten en andere prijscomponenten. Tussentijdse wijzigingen van de prijzen en rangschikking mogelijk.

    www | daparto-web