Heeft u nog vragen ?: klanten@daparto.nl of schrijf ons op ons contactformulier
  1. Home
  2. Alle onderdelen
  3. Brandstof, lucht, ontsteking, uitlaatgas
  4. Lambdasonde

Lambdasonde voor alle auto's

Auto kiezen

Via autocatalogus kiezen

Lambdasonde

    Lambdasonde voor de populairste fabrikanten

    Lambdasonde voor alle fabrikanten

    Belangrijkste reserveonderdelen in de Brandstof, lucht, ontsteking, uitlaatgas

    Hoofdcomponenten

    Lambdasondes voor alle voertuigen

    Bestel jouw lambdasensor goedkoop online

    Bij de aanschaf van een lambdasonde kun je het beste kiezen voor een merkfabrikant, zoals BOSCH, DENSO en NGK. Deze merken vind je online bij DAPARTO. Zo ben je gegarandeerd van een goede kwaliteit.

    Wat is de functie van een lambdasonde?

    De lambdasonde, ook wel lambdasensor genoemd, is een sensor die continu het zuurstofgehalte in de uitlaatgassen meet en de meetwaarde doorgeeft aan het motormanagement. Aan de hand van deze waarde berekent de besturingseenheid de verhouding brandstof-luchtmengsel en zorgt hiermee voor een optimaal verbruik, motorvermogen en een zo optimaal mogelijke CO2-emissie. Als de lambda-waarde te laag is (λ < 1), betekent dit dat het mengsel te rijk is. In dit geval wordt er minder brandstof ingespoten. Een te hoge waarde (λ > 1) duidt daarentegen op een te arm mengsel, en dus wordt er een grotere hoeveelheid brandstof ingespoten.

    Een optimale verhouding van lucht en brandstof in het verbrandingsmengsel is noodzakelijk voor een goede nabehandeling van de uitlaatgassen in de katalysator. In moderne auto´s wordt de functionaliteit van de lambdasensor daarom door een andere lambdasonde gecontroleerd. Deze diagnostische sonde bevindt zich achter de katalysator.

    Soorten lambdasondes

    Afhankelijk van ontwerp en werking kunnen twee soorten lambdasondes onderscheiden worden. De vingersonde, ook wel spanningssprongsonde genoemd, is een vingervormige sensor van zirkoondioxide (ZrO2, ook zirkoniumdioxide of zirkoonoxide genoemd) die zuurstofionen doorlaat bij een temperatuur van ongeveer 300°C, maar voor elektronen ondoorlaatbaar blijft. De sonde wordt door een apart verwarmingselement op de gewenste bedrijfstemperatuur gebracht. De elektrodezijde van de vingersonde bevindt zich in de uitlaatgasstroom, de andere zijde is gevuld met atmosferische lucht, die dient als referentie voor het bepalen van het resterende zuurstofgehalte in het uitlaatgas. Het verschil in zuurstofconcentratie tussen uitlaatgas en referentielucht leidt tot diffusie (vermenging) van de ionen. Hierdoor ontstaat elektrische spanning die via kabels wordt doorgegeven aan de motorregeleenheid. Het sensorelement wordt beschermd tegen uitlaatgassen door een buis die aan de behuizing van de sonde is bevestigd.

    In vergelijking met de vingersonde bereikt de weerstandssprong-sonde sneller de gewenste bedrijfstemperatuur, omdat het verwarmingselement samen met de meetcel in de sensor is opgenomen. Het sensorelement is gemaakt van titaandioxide in een meerlaagse dikke-filmtechniek. Om het restzuurstofgehalte in het uitlaatgas te bepalen, wordt de verandering in de elektrische geleidbaarheid van het titaandioxide gebruikt. Als het zuurstofgehalte te hoog is of het mengsel te arm, dan is de geleidbaarheid van het materiaal laag. Als het zuurstofgehalte laag is of het mengsel te rijk, dan neemt de weerstand af. De sonde wordt aangedreven door de motorregeleenheid met een spanning van 5 volt, de spanningsval genereert een signaal dat wordt doorgestuurd naar de regeleenheid.

    Hoe herken ik een defecte lambdasonde?

    De lambdasonde wordt continu blootgesteld aan hoge thermische, chemische en mechanische belastingen die de sensor kunnen beschadigen. Als de sensor defect is, worden de uitlaatgassen niet langer gemeten en kan de samenstelling van het verbrandingsmengsel niet worden geoptimaliseerd. Dit zorgt voor een aanzienlijke stijging van brandstofverbruik en uitlaatemissies en een verslechtering van de motorprestaties. Zware rook uit de uitlaat en een brandend motormanagementlampje zijn verdere aanwijzingen voor een defecte lambdasonde.

    Een nieuwe lambdasonde bestellen bij DAPARTO

    De vervangingsinterval voor lambdasondes bedraagt ongeveer 300.000 km. Als de auto echter te veel brandstof verbruikt en minder goed presteert, moet de lambdasonde door een gespecialiseerd garagebedrijf worden gecontroleerd. Daar kan snel worden vastgesteld of de sensor verstopt is en moet worden gereinigd, of dat deze volledig moet worden vervangen.

    Als de lambdasonde vervangen moet worden, kun je deze eenvoudig online bestellen bij DAPARTO en laten installeren bij de garage. De aanschaf van een nieuwe lambdasonde is zeker de moeite waard, omdat het onnodige brandstofkosten bespaart, schade aan de katalysator voorkomt en de CO2-uitstoot van de auto vermindert.

    Onze tips:

    - De lambdasonde dient bij elke 300.000 km te worden gecontroleerd.

    - Als het verbruik toeneemt en de prestaties verslechteren, dient de werking van de lambdasonde in de garage te worden gecontroleerd.

    - Het tijdig vervangen van een defecte lambdasonde bespaart onnodige kosten en beschermt het milieu.

    - Bij DAPARTO bestel je online gemakkelijk een kwalitatief hoogwaardige lambdasonde voor een goede prijs. Heb je nog vragen over jouw online-bestelling? Neem dan gerust contact op met ons team van experts.

    Let op: Controleer of het door DAPARTO geïdentificeerde onderdeel daadwerkelijk overeenkomt met het gezochte onderdeel. Eventueel is aanvullende informatie nodig om ervoor te zorgen dat het gekozen onderdeel in de gewenste auto past. Bij vragen helpen we je graag.

    Alle prijzen zijn in euro incl. BTW en evt. excl. verzendkosten en andere prijscomponenten. Tussentijdse wijzigingen van de prijzen en rangschikking mogelijk.

    www | daparto-web