Via autocatalogus kiezen
Het luchtfilter is een van de goedkoopste auto-onderdelen die onderhevig zijn aan slijtage. Het is daarom zeker de moeite waard om te kiezen voor een goed merk zoals BOSCH, FEBI BILSTEIN, HERTH & BUSS en PURFLIX. Deze merken vind je in onze online prijsvergelijker.
Om zijn werk te kunnen doen, heeft de motor een brandstof-luchtmengsel nodig, waarbij de benodigde buitenlucht door de motor wordt aangezogen. Om schade aan de motor te voorkomen, dient de lucht te worden gezuiverd voordat deze met de brandstof wordt vermengd en de verbrandingskamers binnenkomt. Het luchtfilter filtert de inlaatlucht en voorkomt zo dat er vuildeeltjes uit de lucht in de motor terechtkomen. Het filter bevat verschillende samengeperste vezels, uit onder andere papierpulp, die zelfs de fijnste stofdeeltjes absorberen en zorgen voor een schone verbranding van het brandstof-luchtmengsel. Naast het zuiveren van de lucht werkt het luchtfilter ook geluiddempend.
Een vervuild luchtfilter is in de meeste gevallen nauwelijks merkbaar. Maar toch kan een vervuild luchtfilter een licht prestatieverlies, een vertraagde motorreactie en een lichte stijging van het brandstofverbruik tot gevolg hebben.
Ja, want naast geluiddemping en bescherming tegen geluidsoverlast helpt het luchtfilter ook bij het verminderen van het brandstofverbruik en de uitstoot van schadelijke stoffen. Een schoon luchtfilter en een zo goed mogelijke luchttoevoer zorgen voor een goede verbranding van het brandstof-luchtmengsel. Alleen zo kan aan de strenge eisen en emissiegrenswaarden worden voldaan.
Een vervuild luchtfilter is meestal gemakkelijk te reinigen. Verwijder hiervoor eerst het filterelement uit de behuizing. De lucht wordt door het filter van binnen naar buiten geblazen, zodat vuildeeltjes die zich aan het filteroppervlak hechten eruit worden geblazen. Anders zouden de vuildeeltjes alleen maar dieper in het luchtfilter doordringen. Op dezelfde manier (van binnen naar buiten) kun je het filter schoonblazen of reinigen met een zachte doek of borstel of het luchtfilter voorzichtig uitkloppen. Als het luchtfilter echter te sterk vervuild of zelfs verstopt is, is een nieuw luchtfilter de enige oplossing. Het reinigen of vervangen van het luchtfilter dient regelmatig te worden uitgevoerd als onderdeel van het onderhoud van de auto en volgens de specificaties van de fabrikant.
Een herbruikbaar luchtfilter bevat een filterelement gemaakt van verschillende lagen katoen met een speciale oliecoating. Het filtersysteem wordt meestal omsloten door een gaas van aluminium. Naast een zo goed mogelijke filtratie, zorgt dit ook voor stevigheid en een lange levensduur en duurzaamheid. De oliecoating vangt zelfs de fijnste vuildeeltjes op en garandeert zo een schone verbranding.
Herbruikbare luchtfilters moeten regelmatig worden gereinigd. De meeste filtersystemen kunnen goed worden gewassen, gedroogd en vervolgens bevochtigd met olie om de hechting van de vuildeeltjes te bevorderen. Let er bij het reinigen op dat je altijd de specificaties van de fabrikant neemt. Zo zorg je voor een lange levensduur van het luchtfilter en zo goed mogelijke motorprestaties.
In sommige herbruikbare en natte luchtfilters wordt luchtfilterolie gebruikt. De luchtfilterolie houdt fijne stof- en vuildeeltjes vast, zodat ze niet in de motor kunnen komen. De deeltjes hechten zich aan de oliefilm en zorgen voor een schone verbranding van het brandstof-luchtmengsel.
De meeste herbruikbare luchtfilters moeten na het schoonmaken worden geolied. De olie wordt aangebracht op het filtergaas, dit gaat eenvoudig met een speciale olie-spray die de olie over het filteroppervlak verdeelt. Let ook hierbij goed op de specificaties van de fabrikant. Een goed geolied en herbruikbaar luchtfilter zorgt voor een schone en optimale filtering van de inlaatlucht.
Het meest gebruikte filtersysteem is het droge luchtfilter. Het droge filter bestaat in verschillende vormen en maten. Meestal bevindt het filter zich in een behuizing of luchtfilterkast in het inlaatgebied van de motor. Naast het droge luchtfilter zijn er ook natte luchtfilters, die in sommige motorfietsen nog steeds worden gebruikt, oliebad-luchtfilters in bedrijfsvoertuigen en de speciale cycloonluchtfilters.
Het droge luchtfilter is veruit het meest gebruikte filter. De filters bestaan uit gevouwen papier dat de vuildeeltjes uit de aangezogen omgevingslucht filtert. De meeste luchtfilters bevinden zich in een luchtfilterkast in de inlaat van de motor en dienen tijdens het onderhoud van het voertuig regelmatig te worden vervangen. Een droge luchtfilter dat verstopt is heeft een negatief effect op de motorprestaties en het brandstofverbruik.
De zogenaamde natte luchtfilters komen tegenwoordig niet vaak meer voor, maar worden in sommige motorfietsen nog steeds gebruikt. Het natte luchtfilter bestaat uit gaas van metaal of kunststof dat met olie geïmpregneerd is. Vuildeeltjes uit de door de motor aangezogen buitenlucht worden door de olie vastgehouden en zo uit de lucht gefilterd. Het grootste nadeel van het natte luchtfilter is de zeer korte onderhoudsinterval. Al na 2500 kilometer moet het natte luchtfilter worden verwijderd, gereinigd en opnieuw met olie worden bevochtigd.
Het oliebad-luchtfilter wordt nog steeds gebruikt, maar komt vooral voor in oudere voertuigen en bedrijfsvoertuigen. De door de motor aangezogen lucht wordt door het oliebad-luchtfilter via een oliepeil naar binnen gezogen. Op deze manier worden de stof- en vuildeeltjes opgevangen, vastgehouden en wordt de inlaatlucht gefilterd.
De cycloon-luchtliter heeft een andere werking: de aanzuiglucht wordt in een roterende beweging gebracht, zodat grove vuildeeltjes door de centrifugaalkracht in het grove filter worden opgevangen. Fijnere deeltjes die zich nog in de inlaatlucht bevinden, worden door een ander filter gefilterd en blijven daar achter. Het tweede (fijne) filter is meestal een normaal droge luchtfilter.
In het kader van de Europese normering zijn in totaal 17 verschillende filterklassen bepaald. De klassen geven informatie over de opvangcapaciteit van het filter. Zo zijn er vier klassen voor grove stoffilters, vijf klassen voor fijne stoffilters en acht klassen voor zogenaamde fijnstoffilters. Grove stof omvat insecten, vezels en korrels. Fijne stof omvat fijnere deeltjes zoals pollen, sporen en stof. Fijnstof omvat de fijnste deeltjes zoals oliedamp, roet, bacteriën en virussen.
Allereerst natuurlijk de kwaliteit, maar ook het gebruik van het juiste luchtfilter is van belang. Dit moet passen bij het voertuig en de motor, maar bijvoorbeeld ook bij de externe omstandigheden. Zo zijn er speciale luchtfilters voor bepaalde regio's, bijvoorbeeld voor bijzonder stoffige gebieden. Het gebruik van een verkeerd luchtfilter heeft invloed op de slijtage, maar ook een verkeerde installatie kan in het ergste geval leiden tot dure gevolgschade.
Er zijn diverse sportluchtfilters en sportluchtfiltersystemen op de markt die kunnen zorgen voor betere motorprestaties. Door de luchttoevoer te verhogen, kan in korte tijd meer brandstof worden verbrand en kunnen de rijprestaties toenemen. De ervaring en verschillende tests hebben echter aangetoond dat een sportluchtfilter in veel gevallen weinig tot geen prestatieverhoging oplevert. Het resultaat is dan beperkt tot een sportief uitlaatgeluid. Voor de installatie van een sportluchtfilter is registratie vereist, als je dit niet doet vervallen de vergunning en dekking door de verzekering.
De belangrijkste kwaliteitscriteria voor een luchtfilter zijn het filtervermogen en de stofabsorptiecapaciteit. Het filtervermogen heeft een beslissende invloed op de motorprestaties, want als de motor niet van voldoende lucht wordt voorzien, kan dit leiden tot een aanzienlijk prestatieverlies en een hoger brandstofverbruik. Een goede luchtfilter moet ook een tijdje mee kunnen gaan en een vervangingsinterval van minstens 20.000 kilometer hebben. Moderne luchtfilters gaan zelfs tot 50.000 kilometer mee.
Het vervangen van het luchtfilter is meestal niet al te ingewikkeld, je kunt het filter in enkele stappen vervangen. Bij veel auto´s heb je hier niet eens gereedschap voor nodig, omdat je de luchtfilterkast met klemmen kunt openen. Belangrijk is dat het nieuwe luchtfilter goed past en dat de luchtfilterkast schoon is. Bij twijfel of als het luchtfilter moeilijk toegankelijk is, laat het vervangen van het luchtfilter dan aan een gespecialiseerd garagebedrijf over.
De afvoer van gebruikte luchtfilters is afhankelijk van het type filter. Een droge luchtfilter kan met het huishoudelijk afval worden afgevoerd. Voor het afvoeren van natte luchtfilters gelden strenge milieu-eisen en de gebruikte olie kan niet zomaar worden weggegooid. Er zijn speciale inzamelpunten en stortplaatsen voor gevaarlijk afval, maar ook bij veel garages kun je er mee terecht. Zij laten het door een gespecialiseerd bedrijf verwijderen.
- Omdat het luchtfilter, op enkele uitzonderingen na, gemakkelijk toegankelijk is en in de luchtfilterkast is ingebouwd, kun je het ook zelf vervangen.
- Hiervoor heb je in de meeste gevallen geen gereedschap nodig. Je kunt de luchtfilterkast met behulp van klemmen openen.
- Controleer of het nieuwe luchtfilter goed zit en de luchtfilterkast schoon is.
Heb je nog vragen over jouw online-bestelling bij DAPARTO? Neem dan gerust contact op met ons team van experts.