Via autocatalogus kiezen
Een werkend oliefilter is uitermate belangrijk. Zelfs kleine deeltjes vervuilde motorolie kunnen de motor beschadigen. Het is daarom raadzaam om tot merkfabrikanten te wenden. Oliefilters van fabrikanten als Mann, Bosch en Febi zijn te vinden op DAPARTO.
De belangrijkste taak van het oliefilter is het filteren van de verbrande delen van de motorolie, metaalafval en andere vuildeeltjes die uit de motorolie zijn ontstaan. Dit wordt verzekerd door speciaal filterpapier met fijne poriën, dat bijna alle vaste componenten tegenhoudt. Dit voorkomt dat metaalafschuring en vuildeeltjes zich in de oliekanalen van de motor nestelen of de fijne glijlagers in de motor belasten. Het oliefilter is een onderdeel dat aan slijtage onderhevig is en dat regelmatig moet worden vervangen, meestal als onderdeel van de voertuiginspectie en het verversen van de olie. Moderne oliefilters bereiken door het gebruik van de beste filterpapieren zeer lange verversingsintervallen tot wel 30.000 kilometer.
Afhankelijk van de uitvoering bestaat het oliefilter uit een huis met aansluitschroefdraad en meerdere boringen waardoor de oliepomp de te filteren motorolie aanvoert. Na reiniging stroomt de motorolie via een grote centrale boring terug in het oliecircuit. Moderne oliefilters hebben een terugloopblokkering en een omloopklep. Dit laatste voorkomt dat het oliecircuit overmatig wordt aangetast door extreme vervuiling, bijvoorbeeld als de verversingsintervallen aanzienlijk worden overschreden. In dit geval wordt de motorolie om het filter heen gepompt en ongefilterd teruggepompt om ervoor te zorgen dat de motor gesmeerd blijft worden. Oliefilterinzetstukken bestaan uit een boven- en een onderstuk van kunststof. Daartussenin bevindt zich het fijnporige filterpapier in de vorm van een lamel, dat de motorolie tijdens bedrijf rondspoelt en weer in het oliecircuit wordt getransporteerd.
In het ergste geval kan een verstopt oliefilter dure motorschade tot gevolg hebben. Als metaalafschuring, verbrandingsresten en vuil niet meer worden gefilterd en vastgehouden, worden deze componenten afgezet in de oliekanalen en op de te smeren punten.
Vervuilde motorolie kan de motor beschadigen, omdat zelfs de kleinste deeltjes en onzuiverheden door het oliecircuit circuleren en zich gedragen als een soort slijppasta die de gevoelige oppervlakken van de te smeren motoronderdelen aantast en beschadigt. Het resultaat: de motor verslijt en de meest voorkomende schade doet zich voor bij de talrijke lagers in de motor. Als het oliefilter te lang niet is vervangen en daardoor niet meer ontvankelijk is, stijgt de druk in het filter, waardoor het kan barsten.
Een vervuild oliefilter herkent men in ieder geval niet van buitenaf. Voordat dat gebeurt, moet het oliefilter daarom worden vervangen als onderdeel van het voertuigonderhoud volgens de door de fabrikant voorgeschreven vervangingsintervallen. Dit voorkomt gevolgschade door afzettingen in het oliecircuit.
Vanwege de voortdurende verdere ontwikkeling in de motorconstructie, het verbeteren van de motorprestaties en moderne motoroliën, zijn er extra taken aan het oliefilter vereist. In de toekomst zullen er meer direct geïntegreerde en metaalvrije filtermodules zijn, die zelfs onder extreme omstandigheden de hoogste prestatiereserves en lange verversingsintervallen mogelijk maken.
De meeste voertuigen op de markt hebben twee soorten oliefilters: enerzijds het zogenaamde schroeffilter en anderzijds het oliefilterinzetstuk. Het schroeffilter wordt direct op het motorblok of een oliefilterhuis bevestigd en is meestal alleen van onderaf bereikbaar. Het oliefilterinzetstuk bevindt zich daarentegen in een oliefilterhuis direct in de motorruimte en is van bovenaf bereikbaar. Naast deze twee ontwerpen worden steeds vaker oliefiltermodules gebruikt, die in de motor zijn ingebouwd en naast smering ook andere taken en functies op zich nemen.
Hoofdstroomfilter
Het hoofdstroomfilter is het meest voorkomende filtersysteem en is in bijna elk voertuig te vinden. Alle te reinigen motorolie stroomt door het oliefilter.
Bypassfilter
Bypassfilters worden voornamelijk gebruikt in motoren in vrachtwagens, omdat er tijdens het gebruik en in vergelijking met automotoren bijzonder veel vuildeeltjes vrijkomen. Om een lange looptijd van de motorolie te garanderen, wordt deze naast het hoofdstroomfilter door het bypassfilter in een apart reinigingscircuit gefilterd en gereinigd.
Het oliefilter is ingeschakeld