Heeft u nog vragen ?: clienti@daparto.it of schrijf ons op ons contactformulier
  1. Home
  2. Alle onderdelen
  3. Koeling, verwarming, airconditioning, wisselstroomdynamo
  4. Poly V-riem

Poly V-riem für alle Fahrzeuge

Auto kiezen

Via autocatalogus kiezen

Poly V-riem

    Poly V-riem voor de populairste fabrikanten

    • VW Poly V-riem
    • BMW Poly V-riem
    • Audi Poly V-riem
    • Mercedes-Benz Poly V-riem
    • Opel Poly V-riem
    • Ford Poly V-riem
    • Renault Poly V-riem
    • Toyota Poly V-riem

    Poly V-riem voor alle fabrikanten

    Belangrijkste reserveonderdelen in de Koeling, verwarming, airconditioning, wisselstroomdynamo

    Hoofdcomponenten

    V-riemen voor alle automerken

    Hoe werkt de V-riem?

    De V-riem is een elastische aandrijfriem zonder tanden met een kenmerkende V-vormige doorsnede. De V-riem zorgt vanaf de krukas voor de aandrijving van de waterpomp, de dynamo, de koelventilator, en in sommige auto´s ook de pomp van de stuurbekrachtiging en de compressor van de airconditioning. V-riemen zijn gemaakt van rubber met een kern van textiel of staalkabel. De riemen zijn voorzien van ribbels in de lengterichting en de riemschijf heeft overeenkomstige groeven. Het voordeel van de V-riem is dat deze met evenveel ruimte veel grotere koppels kan overbrengen dan een platte overbrengriem, en dat er door de hogere wrijving minder krachten op de lagers werken.

    De V-snaar is een doorontwikkeling van de V-riem die de voordelen van de platte riem (kleinere radius) combineert met die van de V-riem (hogere wrijving). De levensduur van V-riemen kan oplopen tot 160.000 km en in tegenstelling tot de vaak statisch gespannen V-snaren, vereisen ze een automatisch spansysteem om onder alle omstandigheden een zo constant mogelijke riemkracht te garanderen.

    Hoe herken ik een defecte V-riem?

    Een defecte V-riem kan verschillende problemen veroorzaken. Allereerst kunnen onderdelen zoals de airconditioning of de stuurbekrachtiging beschadigd raken. Bovendien verhoogt een defecte V-riem het risico op een ongeval doordat het sturen lastiger wordt. Ook het risico op oververhitting en de daaruit voorvloeiende van motorschade kan niet worden uitgesloten.

    Reparatie van de V-riem

    De generator is in de meeste gevallen met slechts enkele schroeven aan het motorblok bevestigd. Een van deze schroeven zit in een sleufgat en maakt het mogelijk om de voorspanning op de V-riem aan te passen en af te stellen. De schroef moet eerst met een sleutel worden losgedraaid om de alternator te kunnen verplaatsen. Vanwege de beperkte beschikbare ruimte kan dit een lastige klus zijn, en het vereist ook goed gereedschap.

    Als de oude riem is losgemaakt, kan deze worden verwijderd. De nieuwe V-riem wordt op de katrollen geplaatst en gespannen door de generator met een hendel terug te duwen. Opgemerkt moet worden dat te weinig voorspanning de V-riem door de V-riem laat glijden en er piepende geluiden ontstaan. Een te hoge spanning daarentegen veroorzaakt een te grote belasting van de poelie-lagers. Nadat de schroeven van de alternator zijn aangedraaid, moet de motor kort draaien om hem te testen. Als de waarschuwingslampjes in het voertuig niet meer oplichten, is de V-gordel met V-riemen met succes vervangen.

    V-riem bestellen?

    Bekende fabrikanten van V-riemen zijn onder andere Gates, Quinton Hazell, Contitech, Bosch, Metzger en Optibelt.

    Heb je nog vragen over jouw online-bestelling bij DAPARTO? Neem dan gerust contact op met ons team van experts.

    Let op: Controleer of het door DAPARTO geïdentificeerde onderdeel daadwerkelijk overeenkomt met het gezochte onderdeel. Eventueel is aanvullende informatie nodig om ervoor te zorgen dat het gekozen onderdeel in de gewenste auto past. Bij vragen helpen we je graag.

    Alle prijzen zijn in euro incl. BTW en evt. excl. verzendkosten en andere prijscomponenten. Tussentijdse wijzigingen van de prijzen en rangschikking mogelijk.

    www | daparto-web