Heeft u nog vragen ?: klanten@daparto.nl of schrijf ons op ons contactformulier
  1. Home
  2. Alle onderdelen
  3. Remmen
  4. Remklauw

Remklauw voor alle auto's

Auto kiezen

Via autocatalogus kiezen

Remklauw

    Remklauw voor de populairste fabrikanten

    Remklauw voor alle fabrikanten

    Belangrijkste reserveonderdelen in de Remmen

    Hoofdcomponenten

    Brake remklauw kopen goedkoop online.

    Als de remklauw moet worden vervangen, is dat meestal snel gebeurd. Nieuwe remklauwen kunnen worden gekocht voor slechts 50 euro, afhankelijk van het voertuig. Op DAPARTO vindt u een hoogwaardige selectie van remklauwen van merkfabrikanten zoals BOSCH, ATE en TRW.

    Remklauw: taak en functie

    De remklauw is een onderdeel van het schijfremsysteem en heeft tot taak de remblokken te geleiden en vast te houden en ze tegen de remschijven te drukken wanneer de hydraulische remdruk via de remzuiger wordt omgezet. De remklauw bevindt zich bij voertuigen met schijfremmen rondom elk wiel. Eenvoudig gezegd: wanneer de rem wordt bediend, wordt druk opgewekt die onder meer en uiteindelijk via de remleidingen en remslangen wordt overgebracht op de zuiger in de remklauw. Deze drukt vervolgens de remblokken tegen de remschijf van het voertuig. De resulterende wrijving maakt het remproces mogelijk en remt het voertuig af. Wanneer de rem wordt gelost, komt de druk vrij, waardoor de remzuiger via de afdichting in zijn oorspronkelijke positie wordt teruggedrongen.

    **Kan de remklauw gereviseerd worden?

    Versleten of defecte remzuigers kunnen door een gespecialiseerde werkplaats worden gereviseerd en gerepareerd. Om deze reden vragen veel fabrikanten ook statiegeld voor het nieuwe onderdeel in het geval van AT-onderdelen. Als de oude remklauw wordt geretourneerd, wordt het vooruitbetaalde statiegeld terugbetaald. Het defecte onderdeel wordt door de fabrikant gerepareerd en vindt zijn weg terug op de markt voor auto-onderdelen, waardoor een goedkoop alternatief voor een goedkope reparatie wordt geboden.

    Het verven van de remklauw

    Voor een sportieve look zijn er verschillende kleuren remklauwen verkrijgbaar als accessoires in de vorm van lak. Dit kan worden opgespoten of met een kwast worden aangebracht. Het is belangrijk de remklauw vooraf te reinigen en te maskeren en de verf van de remklauw niet op de schijf aan te brengen. Het verven van de remklauw kan het best in gedemonteerde toestand worden uitgevoerd. Indien correct toegepast draagt bijvoorbeeld een rood gelakte remklauw bij tot een veel sportievere look.

    **Wat is een remklauw reparatieset?

    Voor de meeste en meest gangbare remklauwen zijn speciale reparatiesets verkrijgbaar, waarmee het onderdeel tegen geringe kosten kan worden gerepareerd, omdat een defect vaak alleen in de afdichtingen of geleidingsbouten zit. De behuizing is zeer robuust en wordt gekenmerkt door een lange levensduur. Zelfs een vastzittende remklauw kan met behulp van de reparatieset weer levensvatbaar worden gemaakt en gerepareerd.

    Vervangen van de remklauw.

    Werken aan het remsysteem is een zaak voor de werkplaats, omdat onzorgvuldig handelen of vergissingen bij het vervangen van de remklauwen een groot veiligheidsrisico kunnen inhouden. De remklauw is gewoonlijk met twee bouten en een beugel met het remklauwhuis verbonden. De aansluiting voor de remslang bevindt zich op de behuizing, via welke de druk tijdens het remmen wordt overgebracht op de zuiger in de remklauw. Om de remklauw te vervangen, wordt het gesloten remsysteem praktisch "geopend", wat betekent dat het systeem na het vervangen van de remklauw moet worden ontlucht. Laat dit werk daarom altijd over aan een gespecialiseerde werkplaats als u niet goed op de hoogte bent en twijfelt.

    Vervangingskosten van de remklauw en kosten voor een nieuw onderdeel

    Het vervangen van de remklauw is bij de meeste voertuigen niet veel werk en kan relatief snel worden uitgevoerd. Daarom moet u niet te hoge kosten verwachten voor de verandering. Afhankelijk van het voertuig en de hoeveelheid werk, variëren de kosten voor de verandering. Daarom kan hier echter geen algemene waarde worden genoemd. Een nieuwe remklauw van een merkfabrikant is daarentegen al verkrijgbaar vanaf 50 euro, afhankelijk van het voertuig. In het geval van aanzienlijk duurdere remklauwen bestaat meestal de mogelijkheid om een gereviseerd onderdeel te gebruiken. Deze zijn aanzienlijk goedkoper en doen qua veiligheid en kwaliteit niet onder voor een nieuw onderdeel.

    **Welke remklauwtypes zijn er? ** **

    De meeste voertuigen hebben een zwevende remklauw, die ook wel een vuistklauw wordt genoemd. Bij dit systeem werkt de remzuiger alleen op het binnenste remblok en drukt dit tijdens het remmen tegen de remschijf. Door het zwevende lager en het ontwerp van de remklauw wordt het buitenste remblok door de reactiekracht met dezelfde kracht tegen de remschijf aangedrukt of getrokken. Een ander ontwerp is de vaste remklauw, die meestal wordt gebruikt bij voertuigen met schijfremmen op de achteras. In tegenstelling tot de zwevende remklauw, heeft de vaste remklauw een hydraulisch bediende remzuiger aan beide zijden van de schijf.

    De functie van de remklauwafdichting.

    De afdichting van de remklauw heeft een belangrijke taak. Bij het remmen wordt deze tegen de kracht in gedrukt, die nodig is om de zuiger in de remklauw in zijn oorspronkelijke positie terug te brengen wanneer de rem wordt gelost. Na verloop van tijd wordt de afdichting poreus en slijt, waardoor de remzuiger vaak vastloopt en vast komt te zitten.

    **Wat is de functie van de remklauwzuiger? **

    De remklauwzuiger heeft tot taak de hydraulisch opgewekte remdruk over te brengen op de remblokken en bevindt zich direct in de remklauw. Tijdens het remmen werkt de druk rechtstreeks op de zuiger van de remklauw, waardoor de remblokken tegen de remschijf worden gedrukt.

    Wat gebeurt er als de remklauw en de remzuiger vastzitten?

    De meest voorkomende oorzaak van een defecte remklauw is een vastzittende of versleten remzuiger. Deze keert door de verbroken afdichting niet terug in zijn oorspronkelijke positie, met als gevolg dat de remblokken blijven slepen, schijven en remblokken onnodig snel slijten en de warmteontwikkeling aanzienlijk toeneemt. In een dergelijk geval moet de remklauw snel worden gerepareerd of vervangen. Vervolgens moeten ook de remschijven en remblokken worden gecontroleerd en zo nodig vervangen.

    **Welke gevolgschade kan zich voordoen als gevolg van een vastzittende remzuiger?

    Als de remzuiger te strak staat, worden vooral de remschijven en remblokken aangetast. Naast het aanzienlijk verhoogde slijtage- en veiligheidsrisico is er ook een hoge mate van warmteontwikkeling en, in het ergste geval, uitval van de remmen.

    De taak van de remklauw geleidebus.

    De geleidebus in de remklauw heeft tot taak het onderdeel tijdens het remmen spelingsvrij te laten glijden om de remblokken in een centrale positie ten opzichte van de remschijf te brengen. Naarmate er meer kilometers worden afgelegd, slijten de geleidebussen, waardoor vuil en vocht kunnen binnendringen, wat op zijn beurt kan resulteren in slechte remprestaties, verkanting van de remklauw en ongelijkmatig versleten remblokken. De geleidebussen moeten daarom tegelijk met de vervanging van de remblokken worden vervangen en zijn daarom voordelig als toebehorenset verkrijgbaar.

    De taak van de remklauw stoflaars

    De stoflaars is de afdichting van de remzuiger. Dit onderdeel heeft naast afdichting nog een andere belangrijke taak. Wanneer de rem wordt gelost en de druk wordt verminderd, moet de remzuiger weer in zijn oorspronkelijke positie worden gedrukt. Dit is de taak van het zegel.

    **Hoe vind ik geschikte remklauwen? **

    De eenvoudigste manier om de juiste remklauw voor uw voertuig te vinden, is door het originele onderdeelnummer te gebruiken. Dit zorgt voor een perfecte pasvorm en er zijn geen problemen bij de montage van de nieuwe remklauw. De bekendste en meest gerenommeerde fabrikanten van nieuwe remklauwen zijn ATE, TRW en BOSCH.

    **Hoe worden remklauwen gemaakt?

    Remklauwen bestaan uit een behuizing, de remzuiger met afdichting en de geleidebussen, via welke de remklauwen met de remklauwhouder zijn verbonden en op glijdende wijze zijn gemonteerd. De aansluiting voor de remslang bevindt zich aan de bovenzijde van de remklauw. In combinatie met de parkeerrem is dit mechanisme ook aan de remklauw bevestigd.

    **Kunnen remklauwen schoongemaakt worden en zo ja, hoe? **

    De remklauw moet worden gereinigd als onderdeel van het reguliere onderhoud van het voertuig en ook wanneer de remschijf en de remblokken worden vervangen. Grof vuil en remstof kunt u het beste verwijderen met een staalborstel. Zorg ervoor dat de afdichtingen en pakkingen niet worden beschadigd. Behalve de remklauw zelf, kan ook de remklauwhouder in dezelfde stap worden gereinigd. Het resterende stof en de laatste vuildeeltjes worden verwijderd met een remmenreiniger. Reiniging voorkomt onder meer dat deeltjes aan de contactvlakken van de remblokken blijven kleven en, in het ergste geval, dat het remblok vastloopt.

    Remklauw met meerdere zuigers.

    De meeste voertuigen hebben een remklauw met één zuiger. Zware en krachtige modellen zoals bedrijfsvoertuigen of sportauto's zijn daarentegen uitgerust met remklauwen met meerdere zuigers. In zeer grote remsystemen kunnen tot vijf zuigers worden aangetroffen.

    **Wat is een zwevende remklauw?

    De zwevende remklauw, ook bekend als de vuistklauw, is tegenwoordig het meest gebruikte type. Hier werkt de remdruk slechts van één kant op de remblokken in. De reactiekracht van de zwevende remklauw trekt of drukt het tweede buitenste remblok tegen de remschijven. Dit betekent dat aan beide zijden van de remschijven dezelfde remkracht werkt.

    Hoe herken ik een defecte remklauw?

    De remklauw is voortdurend onderhevig aan invloeden van buitenaf en aan permanente slijtage tijdens het gebruik. Naast lekkage door poreuze afdichtingen en ontsnappende remvloeistof kunnen de remblokken na verloop van tijd onzuiver worden of de remzuiger vastlopen. Vooral op de achteras in combinatie met de parkeerrem kunnen na verloop van tijd klachten ontstaan. In dat geval moet de defecte remklauw worden vervangen.

    Onze deskundige tips: De remklauw vervangen.

    Om fouten bij het vervangen van de remklauw te vermijden, moeten de volgende tips in acht worden genomen:

    -Het vervangen van de remklauw kan een groot veiligheidsrisico opleveren.

    -De verandering moet daarom worden uitgevoerd door een workshop

    -De verandering wordt meestal snel doorgevoerd en gaat niet gepaard met hoge kosten.

    U vindt de juiste remklauw op DAPARTO. Wij geven u graag advies bij al uw vragen over uw aankoop.

    Topauswahl Remklauw

    Let op: Controleer of het door DAPARTO geïdentificeerde onderdeel daadwerkelijk overeenkomt met het gezochte onderdeel. Eventueel is aanvullende informatie nodig om ervoor te zorgen dat het gekozen onderdeel in de gewenste auto past. Bij vragen helpen we je graag.

    Alle prijzen zijn in euro incl. BTW en evt. excl. verzendkosten en andere prijscomponenten. Tussentijdse wijzigingen van de prijzen en rangschikking mogelijk.

    www | daparto-web