1. Home
  2. Alle onderdelen
  3. Remmen
  4. Remschijf

Remschijf voor alle auto's

Auto kiezen

Via autocatalogus kiezen

Remschijf
  • 26.03.2024
    5.00
    Goede prijzen en service.
  • 25.03.2024
    5.00
    gemak van onderdelen vinden en bestellen op een adres is zeer welkom.
    Joseph - Boxtel
  • 21.03.2024
    5.00
    Heeft veel goede prijs en levering
  • 29.02.2024
    5.00
    Bestelproces is gebruikersvriendelijk

Remschijf voor de populairste fabrikanten

Remschijf voor alle fabrikanten

Belangrijkste reserveonderdelen in de Remmen

Hoofdcomponenten

Bestel nieuwe remschijven goedkoop online bij DAPARTO

De remschijf behoort tot een van de meest veiligheidsrelevante onderdelen en zorgt ervoor dat de auto veilig tot stilstand komt. Een remschijf is een schijf die met het wiel meedraait en waartegen aan weerszijden niet-meedraaiende remblokken worden aangedrukt zodat de auto afremt. De remschijven en -blokken zijn het meest aan slijtage onderhevig en moeten dan ook het vaakst worden vervangen.

Wat zijn geperforeerde remschijven?

Voor een betere warmteafvoer en een sportieve uitstraling kun je ook kiezen voor geperforeerde sportremschijven. Deze zorgen voor een nog beter remgedrag en een optimale warmteafvoer tijdens het remmen. Let er bij het achteraf monteren van geperforeerde remschijven wel op dat deze in bepaalde situaties dienen te worden verwijderd en geregistreerd.

Wat zijn gecoate remschijven?

Gecoate remschijven zijn voorzien van een beschermende laag die vooral het lager ten goede komt. De beschermlaag voorkomt dat de remschijven nog voor de montage al gaan roesten. In sommige gevallen worden remschijven nog steeds bevochtigd met een beschermende olie, die voor de montage met een remmenreiniger moet worden verwijderd. Bij gecoate remschijven is dit niet nodig, de beschermlaag wordt tijdens het remmen door de remblokken verwijderd.

Remschijven vervangen

Om de remschijven te kunnen vervangen, worden eerst de wielen gedemonteerd en de remklauwen en remblokken verwijderd. Vervolgens wordt de remklauwhouder gedemonteerd om de remschijf te kunnen verwijderen. Deze is meestal met een kleine schroef aan de wielnaaf bevestigd en stevig verbonden. Voor de montage worden de wielnaaf en het contactoppervlak van de remschijf schoongemaakt, evenals de remklauw en de remklauwhouder. De door de fabrikant voorgeschreven aanhaalmomenten van de bouten voor de remklauw en de remklauwhouder moeten hierbij in acht worden genomen. Naast bovengenoemde stappen komen er nog verdere werkzaamheden bij, dit zijn dan ook geen installatie-instructies. Het vervangen van de remschijven is altijd een taak voor een specialist.

Wanneer moet de remschijf worden vervangen?

De remschijf moet uiterlijk bij het bereiken van de slijtagelimiet worden vervangen. Als er schade is opgetreden, zoals een barst in de remschijf of bij onbalans, moeten de remschrijven eerder vervangen worden.

Wat is de slijtagelimiet van een remschijf?

Remschijven hebben een bepaalde slijtagelimiet. Die wordt door de fabrikant gespecificeerd en kan met een meter worden bepaald. De grenswaarden worden gegeven in millimeters en in de remschijven gestanst. Deze waarden mogen in geen geval overschreden worden, omdat hier een hoog veiligheidsrisico bestaat. Alleen intacte remschijven zorgen voor een perfecte werking van het remsysteem.

Intern geventileerde en massieve remschijven?

De meeste moderne remschijven worden intern geventileerd om de tijdens het remmen gegenereerde warmte optimaal te kunnen afvoeren. Intern geventileerde remschijven zijn voorzien van koelkanalen met luchtdoorstroming, waardoor de warmte wordt afgevoerd. Bij extern geventileerde remschijven wordt de binnenkomende warmte alleen door de roterende beweging van de remschijven via diagonale koelkanalen afgevoerd. Remschijven zijn uitgerust met speciale groeven om gas, vuil en eventueel ook vocht te kunnen afvoeren, wat daarnaast ook een positief effect op het remgedrag heeft.

Keramische remschijven

Keramische remschijven komen vooral voor bij high-performance sportwagens. Dit type remschijf heeft diverse voordelen vergeleken met de stalen remschijf. Ze kunnen tot wel 70% lichter zijn, hebben een hogere reactiesnelheid, een veel langere levensduur, hebben de hoogste vervagingsstabiliteit en zijn bestand tegen een temperatuur tot 1600 °C (twee keer zo hoog als die van stalen remschijven). Ook heeft de keramische remschijf een altijd constante wrijvingscoëfficiënt. Het grootste nadeel is de veel hogere prijs en de grotere massa aan af te voeren en hete temperaturen.

Wat zijn high-carbon remschijven?

High-carbon remschijven ondergaan een bepaalde nabehandeling waardoor het koolstofgehalte van de gegoten legering sterk wordt verhoogd. Dit proces zorgt voor een aanzienlijke verbetering van de warmtegeleiding, temperatuurbestendigheid, trekkracht, en ook voor een tragere slijtage. Koolstof-remschijven zijn door dit complexe proces meestal iets duurder.

Hoe herken ik een versleten remschijf?

In het ergste geval kun je een versleten remschrijf zelfs met het blote oog herkennen, je ziet dan een duidelijke rand, verkleuring of barsten. De meting van de remschijven geeft echter zekerheid. Als de minimumwaarde is bereikt of zelfs is overschreden, dan moet de remschrijf zo snel mogelijk worden vervangen.

De levensduur van de remschijf

De levensduur van de remschijven hangt onder andere af van de rijstijl, maar remschijven van een goed merk gaan meestal enkele tienduizenden kilometers mee. Ze zijn ontworpen om de zwaarste omstandigheden te doorstaan en lang mee te gaan.

Over het algemeen gaan remschijven langer mee dan remblokken. Als de remblokken versleten zijn, maar de remschijven nog steeds prima in orde zijn, dan hoeven ze dus niet samen met de remblokken te worden vervangen.

Wat is de minimale dikte van remschijven?

De minimale dikte van de remschijf is een specificatie van de fabrikant die de minimale dikte weergeeft waarmee barsten of breken wordt voorkomen. Als de remschijf door de remblokken tot deze minimumdikte is versleten, moet de remschijf worden vervangen.

Hoe vind ik de juiste remschijf?

Bij het vinden van de juiste remschijf dien je met enkele zaken rekening te houden. Naast de juiste afmetingen en het juiste ontwerp speelt ook het merk en type auto een belangrijke rol. Verschillende fabrikanten maken gebruik van verschillende soorten nummering (PR-nummers voor auto´s van de Volkswagen Groep, ORGA-nummers voor Franse auto´s en een ingebouwd remsysteem bij auto's van een Aziatische fabrikant). De eenvoudigste manier om passende remschijven te vinden is door de originele nummer te vergelijken. De bekendste fabrikanten van remschijven zijn onder andere ATE, TRW, BARUM, BREMBO en BOSCH.

Onze tips

Een goed functionerend remsysteem is onontbeerlijk. Neem daarom de volgende tips in acht:

- In het kader van het normale onderhoud van de auto, dienen de onderdelen van het remsysteem te worden gecontroleerd op eventuele beschadigingen

- Versleten remschijven en remblokken, en ook defecte remleidingen en remslangen, moeten onmiddellijk worden vervangen.

- Defecte remschijven en remblokken moeten zo snel mogelijk worden vervangen.

Heb je nog vragen over jouw online-bestelling bij DAPARTO? Neem dan gerust contact op met ons team van experts.

Topauswahl Remschijf

Let op: Controleer of het door DAPARTO geïdentificeerde onderdeel daadwerkelijk overeenkomt met het gezochte onderdeel. Eventueel is aanvullende informatie nodig om ervoor te zorgen dat het gekozen onderdeel in de gewenste auto past. Bij vragen helpen we je graag.

Alle prijzen zijn in euro incl. BTW en evt. excl. verzendkosten en andere prijscomponenten. Tussentijdse wijzigingen van de prijzen en rangschikking mogelijk.

Heeft u nog vragen ?: klanten@daparto.nl of schrijf ons op ons contactformulier
4.64 van 5.00 sterren

www | daparto-web

isAndroid: no

isIOS: no