1. Home
  2. Alle onderdelen
  3. Brandstof, lucht, ontsteking, uitlaatgas
  4. Spruitstuk, uitlaatsysteem

Spruitstuk, uitlaatsysteem voor alle auto's

Auto kiezen

Via autocatalogus kiezen

  • 16.04.2024
    5.00
    GOED
  • 26.03.2024
    5.00
    Goede prijzen en service.
  • 25.03.2024
    5.00
    gemak van onderdelen vinden en bestellen op een adres is zeer welkom.
    Joseph - Boxtel
  • 21.03.2024
    5.00
    Heeft veel goede prijs en levering

Spruitstuk, uitlaatsysteem voor de populairste fabrikanten

Spruitstuk, uitlaatsysteem voor alle fabrikanten

Belangrijkste reserveonderdelen in de Brandstof, lucht, ontsteking, uitlaatgas

Hoofdcomponenten

Uitlaatspruitstukken voor alle voertuigen

Uitlaatspruitstukken goedkoop online bestellen bij DAPARTO

In onze prijsvergelijker vind je uitlaatspruitstukken van topkwaliteit. Onze dealers leveren onderdelen van kwaliteitsfabrikanten zoals LRT en Twintec en bieden deze voor een goede prijs aan. Alle uitlaatspruitstukken en installatiekits in de online-catalogus zijn in de meeste gevallen op voorraad en snel leverbaar.

Wat is de functie van een uitlaatspruitstuk?

Het uitlaatspruitstuk is de belangrijkste component van het uitlaatsysteem. Het heeft als taak om de uitlaatgassen uit de cilinders van de verbrandingsmotor naar de katalysator of - in het geval van turbomotoren - naar de uitlaatgasturbo te transporteren. Bovendien moet het spruitstuk voorkomen dat uitlaatgassen die uit de afzonderlijke cilinders stromen, elkaar gaan blokkeren of tegenwerken. Dit wordt gewaarborgd door een uitgebalanceerde ontstekingsvolgorde, en door het afdichten van de verbinding tussen spruitstuk en cilinderkop.

Afhankelijk van de lengte van de pijp, de buisdiameter, de kromming, de ontstekingsvolgorde en het materiaal, kan het ontwerp van een uitlaatspruitstuk variëren, wat de prestaties van de motor kan beïnvloeden. Bij tweetaktmotoren zorgt de interactie tussen het spruitstuk en de uitlaatpoort voor drukvariaties die een oplaadeffect hebben. De prestaties van viertaktmotoren worden meestal verhoogd door de installatie van een 4-2-1 uitlaatspruitstuk, dat de uitlaatleidingen in paren bij elkaar brengt. Bij het tunen van auto´s worden de motorprestaties geoptimaliseerd door gebruik te maken van speciale tuning-spruitstukken waarvan lengte, diameter en geleiders zijn aangepast aan het specifieke doel van de auto.

Uitlaatspruitstukken zijn in de meeste gevallen gemaakt van roestvrij staal of een ijzerlegering. Stalen spruitstukken zijn aanzienlijk lichter, maar ijzeren spruitstukken zijn hittebestendiger. Het uitlaatspruitstuk wordt aangesloten op de cilinderkop van de motor en geïntegreerd in het koelsysteem. Dankzij het koelen van het spruitstuk warmt het koelwater sneller op en kan de motor zijn ideale bedrijfstemperatuur eerder bereiken.

Defect uitlaatspruitstuk herkennen

Door de constante temperatuursveranderingen tijdens de verwarmings- en afkoelfase wordt het uitlaatspruitstuk aan een hoge belasting blootgesteld. Het materiaal kan gaan krimpen en uitzetten, en dit kan zorgen voor barsten en scheuren in het spruitstuk. Daarnaast kunnen ook trillingen van de uitlaat en roest het spruitstuk beschadigen.

Een kapot uitlaatspruitstuk is vrij eenvoudig te herkennen, omdat het zorgt voor verminderde motorprestaties of harde geluiden. Ook het lekken van uitlaatgas onder de motorkap, de geur van uitlaatgas in de auto of een verhoogd brandstofverbruik kunnen wijzen op schade aan het uitlaatspruitstuk. Om de staat van het spruitstuk te kunnen beoordelen, is demontage noodzakelijk. Allereerst dient het onderdeel te worden gecontroleerd op mechanische schade en wordt gekeken of de aansluitingen en afdichtingen in orde zijn. Als er geen afwijkingen gevonden worden, kan een computerdiagnose worden uitgevoerd.

Wanneer het uitlaatspruitstuk vervangen?

De ervaring leert dat ijzeren uitlaatspruitstukken ongeveer drie jaar lang probleemloos functioneren. Uitlaatspruitstukken van staal hebben een levensduur van maximaal zeven jaar, omdat ze roestbestendig zijn. De meeste beschadigingen aan het spruitstuk zijn scheurtjes of roestschade. Kleine scheurtjes kunnen redelijk gemakkelijk worden gelast, alhoewel het materiaal door het lassen wel gevoeliger wordt. Als de gaten te groot zijn, of als de schade wordt veroorzaakt door corrosie, is vervanging absoluut noodzakelijk.

Het is belangrijk dat de specificaties van de autofabrikant bij de montage strikt in acht worden genomen en dat nieuwe pakkingen worden gebruikt om de noodzakelijke uitlaatgasdichtheid te garanderen. Beschik je niet over de nodige ervaring? Schakel dan altijd een deskundige automonteur in.

Onze tips

- Kleine scheurtjes in een uitlaatspruitstuk kunnen gemakkelijk gelast worden, vooral bij gietijzeren onderdelen.

- Bij grote mechanische schade of corrosieschade dient het uitlaatspruitstuk te worden vervangen.

- Bij DAPARTO bestel je goede uitlaatspruitstukken eenvoudig online en laat je ze thuis bezorgen.

Heb je nog vragen over jouw online-bestelling bij DAPARTO? Neem dan gerust contact op met ons team van experts.

Topauswahl Spruitstuk, uitlaatsysteem

Let op: Controleer of het door DAPARTO geïdentificeerde onderdeel daadwerkelijk overeenkomt met het gezochte onderdeel. Eventueel is aanvullende informatie nodig om ervoor te zorgen dat het gekozen onderdeel in de gewenste auto past. Bij vragen helpen we je graag.

Alle prijzen zijn in euro incl. BTW en evt. excl. verzendkosten en andere prijscomponenten. Tussentijdse wijzigingen van de prijzen en rangschikking mogelijk.

Heeft u nog vragen ?: klanten@daparto.nl of schrijf ons op ons contactformulier
4.58 van 5.00 sterren

www | daparto-web

isAndroid: no

isIOS: no