Via autocatalogus kiezen
Dit onderdeel is een U-vormige staaf die aan de twee wieldragers van een as wordt bevestigd en ze zo verbindt. De stabilisatorstang voorkomt dat uw auto te veel slingert wanneer u door bochten rijdt. In auto's die vandaag de dag worden geproduceerd, is de ophanging meestal ook bedoeld om het weggedrag nauwkeurig af te stellen en is zij dienovereenkomstig ontworpen. In bochten stuiteren de wielen van een as verschillend. De stabilisatorstang gaat het rollen van de auto tegen en verkleint de rolhoek. Het onderdeel beïnvloedt ook de verdeling van het gewicht van het voertuig over de wielen, wat de tractie en de baanvastheid verbetert. Het heeft met name een positief effect op het weggedrag op de limiet, d.w.z. bij de bochtensnelheid die nog net mogelijk is. De stabilisatorstang is vooral belangrijk op de vooras en is daarom in alle auto's daar aanwezig. In sommige voertuigen wordt hij echter ook op de achteras gemonteerd.
Met name de passieve stang is zeer robuust en kan alleen worden beschadigd door een ernstige mechanische impact, zoals een ongeval. Problemen met de stabilisatorstang hebben bijna altijd te maken met de lagers van de stang, waarmee hij aan de wieldragers is bevestigd. Als deze poreus zijn geworden, kunnen ze worden uitgeslagen en moet u ze vervangen.
Naast mechanische breuk van de stang, die zeer zeldzaam is, zijn de lagers van de stabilisatorstang slijtageonderdelen. Het rubber van de lagers wordt na verloop van tijd poreus en ook het voegvet is aan slijtage onderhevig. Als het aanwezig is, kan de actieve component natuurlijk ook falen.
Als u rommelende geluiden hoort wanneer u over hobbels rijdt, is een defect in de stabilisatorstang een mogelijke oorzaak. In dit verband moet u echter vooral letten op sponzig of ongewoon weggedrag in bochten, omdat de stabilisatorstang juist voor deze rijsituatie is bedoeld. Problemen met ongelijkmatige belasting van de wielen kunnen wijzen op een defect in de stabilisatorstang, maar ook op schade aan aanverwante onderdelen, zoals de stabilisatorstutten of de trekstanguiteinden. Uw werkplaats kan de precieze oorzaak vaststellen. Als de stabilisatorstang defect is, is gevolgschade aan andere delen van het chassis nauwelijks te vrezen. De situatie is echter anders indien de andere genoemde onderdelen verantwoordelijk zijn voor het waargenomen rijgedrag. Daarom moet u een bezoek aan de werkplaats in zo'n geval niet uitstellen.
Voor een werkplaats is dit een probleem dat snel kan worden verholpen, maar voor u als bestuurder is het aanzienlijk omvangrijker. Je hebt zeker een lift nodig om het te doen. De wielen moeten worden verwijderd en de onderdelen die met de stabilisatorstang zijn verbonden, ook. Hier doet zich vaak het probleem voor dat vastzittende bouten helemaal niet kunnen worden losgedraaid en het nodig is de desbetreffende onderdelen los te buigen.
Het enige wat u als bestuurder kunt doen, is extreme en bijzonder stressvolle rijsituaties vermijden. Indien dit niet mogelijk is, kunnen frequentere vervangingen van de stabilisatorstanglagers noodzakelijk zijn.
De staaf zelf zal waarschijnlijk niet vervangen hoeven te worden. Over de levensduur van de lagers kunnen geen algemeen geldende uitspraken worden gedaan, aangezien deze sterk afhankelijk is van de belasting.
Om de kosten binnen de perken te houden, kunt u zelf een stabilisatorstang kopen in plaats van dit aan de garage over te laten. Bij DAPARTO kunt u de lage prijzen vergelijken van fabrikanten als Febi Bilstein en Lemförder.