1. Home
  2. Alle onderdelen
  3. Brandstof, lucht, ontsteking, uitlaatgas
  4. Turbocharger

Turbocharger voor alle auto's

Auto kiezen

Via autocatalogus kiezen

Turbocharger
  • 26.03.2024
    5.00
    Goede prijzen en service.
  • 25.03.2024
    5.00
    gemak van onderdelen vinden en bestellen op een adres is zeer welkom.
    Joseph - Boxtel
  • 21.03.2024
    5.00
    Heeft veel goede prijs en levering
  • 29.02.2024
    5.00
    Bestelproces is gebruikersvriendelijk

Turbocharger voor de populairste fabrikanten

Turbocharger voor alle fabrikanten

Belangrijkste reserveonderdelen in de Brandstof, lucht, ontsteking, uitlaatgas

Hoofdcomponenten

Uitlaatgasturbo´s voor alle voertuigen

Wat is de functie van een uitlaatgasturbo?

Het belang van de turbo-laadtechniek is de laatste jaren sterk toegenomen. Het gebruik van turboladers is een van de redenen voor het succes van dieselmotoren. Tegenwoordig heeft bijna elke dieselmotor een turbolader en het aandeel benzinemotoren met turbo groeit gestaag. De laadtechniek speelt een doorslaggevende rol bij het voldoen aan het toenemend aantal eisen op het gebied van verbruik, emissies en prestaties (downsizing). Als alternatief voor de laadtechniek kan ook een compressor worden gebruikt die werkt volgens het verdringingsprincipe.

Hoe is een uitlaatgasturbo opgebouwd? Welke versies zijn er?

De turbocompressor is qua ontwerp en energieomzetting te vergelijken met een gasturbine. Het werkbereik van een turbo omvat temperaturen (uitlaatgas), toerentallen (waaiers en lagers), stroomgedrag, dynamiek (turbovertraging) en rendementen (compressor, turbine, lagers). De toepassing van de turbo zorgt er in principe voor dat de hoeveelheid lucht die beschikbaar is voor het verbrandingsproces in de motor groter is. Hierdoor kan de verhouding brandstof en lucht worden geoptimaliseerd, wat op zijn beurt weer zorgt voor verbeterde motorprestaties.

De kinetische energie van de uitlaatgassen die bij de verbranding ontstaat, wordt naar het turbinewiel geleid. Het turbinewiel wordt aangedreven en comprimeert de verse lucht die door de motor wordt aangezogen via de pompende werking van het compressorwiel (turbinewiel en compressorwiel zijn via een as met elkaar verbonden). Als gevolg hiervan komt er meer zuurstof in de verbrandingskamer (laadeffect). In combinatie met een grotere hoeveelheid brandstof zorgt dit voor een aanzienlijke toename van vermogen en koppel.

In de afgelopen jaren zijn diverse nieuwe ideeën op het gebied van turbocompressorregeling verder ontwikkeld, zoals de nozzle-ring of registerlading. De Variabele Geometrie Turbo (VGT), een type turbolader dat door de lage temperaturen al jaren voor turbodieselmotoren wordt gebruikt, wordt tegenwoordig ook gebruikt in benzinemotoren.

Er wordt momenteel veel ontwikkelingscapaciteit geïnvesteerd in verdere verbeteringen. De combinatie van verschillende systemen, bijvoorbeeld twee turboladers, een turbolader met compressor of een turbolader met elektromotor, biedt hier vele mogelijkheden. Naast de standaardmodellen worden in toenemende mate ook geïntegreerde systemen (uitlaatspruitstuk - turbinehuis) gebruikt.

Hoe vaak moet een turbocompressor worden vervangen?

Over het algemeen kun je zeggen dat de turbolader geen vaste vervangingsinterval heeft en dat deze alleen in geval van een defect hoeft te worden vervangen. In dit geval is haast wel geboden, want een defecte turbolader kan leiden tot ernstige motorschade.

Defecte of versleten turbolader herkennen

Een defect aan de turbo is merkbaar door een verhoogd olieverbruik, prestatieverlies, een verhoogd brandstofverbruik of blauwe rook uit de uitlaat. Deze rook wordt veroorzaakt door olie die via versleten turboladers het uitlaatgaskanaal bereikt en ongecontroleerd brandt.

Een defecte glijlager kan worden gedetecteerd door de axiale speling handmatig te controleren. In het ergste geval veroorzaakt de speling contact tussen het turbinehuis en het onderstel, wat betekent dat delen van het turbinehuis in de verbrandingskamer terechtkomen en ernstige motorschade kunnen veroorzaken.

Enige radiale speling van de as is normaal en wordt tijdens het bedrijf gecompenseerd door de oliedruk.

Wanneer naar de garage

Werkzaamheden aan turbomotoren en het vervangen van turboladers en bijbehorende onderdelen zijn vaak complexe processen waarvoor veel kennis, inzicht en ervaring zijn vereist. Om een duurzame reparatiekwaliteit te garanderen, dient de reparatie nauwkeurig te worden uitgevoerd. Ook is het noodzakelijk om voorafgaand aan de reparatie een aantal visuele en functionele tests uit te voeren om de schade door eventuele gebreken te kunnen beoordelen. Hierbij dienen de volgende onderdelen te worden gecontroleerd:

- Olietoevoer en retourleiding

- Olieafscheider

- Carterventilatie

- Laaddrukregelsysteem

- Reiniging van het luchtinlaatsysteem

- Turbinewiel controleren op onderdelen van een defecte turbolader

Hoe vind ik de juiste turbo voor mijn auto?

In principe kun je op basis van het artikelnummer van de oude turbolader, de nieuwe turbo bestellen. Maar je kunt natuurlijk ook gemakkelijk naar passende reserveonderdelen zoeken door het merk en type van de auto in het zoekmenu in te geven. Heb je nog vragen over jouw online-bestelling bij DAPARTO? Neem dan gerust contact op met ons team van experts.

De juiste turbolader voor elke toepassing en voor ieder budget, eenvoudig online bestellen bij DAPARTO.

Verwante producten uitlaatgasturbo:

- Turbodrukregelaar

- Wastegate

- Compressor

- Turbine

- Luchtkoeler

Topauswahl Turbocharger

Let op: Controleer of het door DAPARTO geïdentificeerde onderdeel daadwerkelijk overeenkomt met het gezochte onderdeel. Eventueel is aanvullende informatie nodig om ervoor te zorgen dat het gekozen onderdeel in de gewenste auto past. Bij vragen helpen we je graag.

Alle prijzen zijn in euro incl. BTW en evt. excl. verzendkosten en andere prijscomponenten. Tussentijdse wijzigingen van de prijzen en rangschikking mogelijk.

Heeft u nog vragen ?: klanten@daparto.nl of schrijf ons op ons contactformulier
4.64 van 5.00 sterren

www | daparto-web

isAndroid: no

isIOS: no