Heeft u nog vragen ?: klanten@daparto.nl of schrijf ons op ons contactformulier
  1. Home
  2. Alle onderdelen
  3. Koeling, verwarming, airconditioning, wisselstroomdynamo
  4. Waterpomp

Waterpomp voor alle auto's

Auto kiezen

Via autocatalogus kiezen

Waterpomp

    Waterpomp voor de populairste fabrikanten

    Waterpomp voor alle fabrikanten

    Belangrijkste reserveonderdelen in de Koeling, verwarming, airconditioning, wisselstroomdynamo

    Hoofdcomponenten

    Waterpompen voor alle automerken

    Waar zit de waterpomp en wat is zijn functie?

    De waterpomp, ook wel koelvloeistofpomp genoemd, zorgt ervoor dat de koelvloeistof in het koelvloeistofcircuit circuleert terwijl de motor draait. Het koelwater absorbeert de verbrandingswarmte in de motor en transporteert deze via leidingen en slangen naar de waterkoeler. Hier wordt de motorwarmte via de radiateur afgevoerd en de gekoelde koelvloeistof weer de motor in gepompt. Bovendien pompt de waterpomp het warme koelmiddel door een radiateur om het interieur zo nodig te verwarmen.

    Er wordt een onderscheid gemaakt tussen mechanische en elektrische waterpompen. Mechanische waterpompen worden aangedreven door een tandriem, V-riem, een distributieriem of een tandwiel. Om deze reden worden ze meestal aan de besturingszijde van de motor geïnstalleerd. Het is dus raadzaam om bij het vervangen van de waterpomp een distributieriemset of een V-riemset te bestellen.

    Vanwege hun technische complexiteit worden elektrische pompen nog maar zelden in het hoofdkoelcircuit geïnstalleerd. De elektrische waterpompen kunnen echter ook voor andere toepassingen worden gebruikt. Bijvoorbeeld voor koeling van de uitlaatgasrecirculatie, koeling van de aandrijving, vermogenselektronica en/of accu in hybride en elektrische voertuigen, indirecte inlaatluchtkoeling en voor extra verwarmingstoestellen.

    Hoe herken ik een defecte waterpomp en wanneer moet de pomp worden vervangen?

    De waterpomp heeft in principe een lange levensduur en hoeft alleen te worden vervangen bij een defect of lagerschade. De oorspronkelijk geïnstalleerde waterpomp voldoet vaak niet meer aan alle eisen en wordt daarom tegelijk met het vervangen van de distributieriem vervangen. Een betere kwaliteit waterpomp met zogenaamde "Heavy Duty"-onderdelen vind je online bij Daparto.

    Een waterpomp kan beschadigd raken door corrosie, vorst en thermische en mechanische belasting. Om deze schade te voorkomen, is het raadzaam om altijd voldoende antivries in het koelcircuit te hebben. Maar houd er rekening mee dat te veel antivries niet goed is voor de waterpomp en de slangen in het koelcircuit. Een mengsel van 50 procent antivries en 50 procent gedemineraliseerd water wordt aanbevolen. Dit biedt tegelijkertijd voldoende bescherming tegen vorst.

    Een defecte waterpomp valt op door een dalend koelmiddelniveau. Als het koelvloeistofpeil onder een bepaald minimum daalt, valt het koelvloeistofcircuit uit en raakt de motor oververhit.

    Een knarsend geluid uit de waterpomp kan ook wijzen op een versleten lager. Ook hier is het raadzaam om snel actie te ondernemen, omdat in het ergste geval de distributieriem en dus ook de krukasaandrijving beschadigd kunnen raken. Als de watertemperatuur plotseling stijgt zonder dat er water verloren gaat, kan de ventilator beschadigd raken. In alle gevallen kan ernstige motorschade het gevolg zijn.

    Hoe vervang ik de waterpomp en waar moet ik op letten?

    De waterpomp mag alleen worden vervangen door een ervaren automonteur. Vooral als de waterpomp wordt aangedreven door de distributieriem, kan een verkeerde instelling van de timer tot ernstige motorschade leiden. Grofweg zijn de stappen bij het vervangen van de waterpomp als volgt:

    Verwijdering:

    - Het koelwater aftappen door de onderste slang naar de waterkoeler los te maken.

    - De V-riem en eventuele andere onderdelen losmaken.

    - Bij V-riemaandrijving de waterpomp voor verwijderen.

    - Bij tandriemaandrijving eerst de tandriemafdekking verwijderen.

    - De tandriemaandrijving in BDP (Bovenste Dode Punt) zetten, de spanrol losdraaien en de tandriem verwijderen.

    - De waterpomp verwijderen.

    Installatie:

    - Nieuwe en oude waterpomp met elkaar vergelijken.

    - Waterpomp plaatsen en op het juiste aanhaalmoment vastdraaien, hetzelfde geldt voor de V-riemaandrijving.

    - Tandriemen en andere onderdelen installeren.

    - Tandriemafdekking monteren.

    - Indien nodig V-riem en andere componenten installeren.

    - Koelvloeistof bijvullen en koelvloeistofcircuit volgens de specificaties van de fabrikant ontluchten en koelvloeistof bijvullen.

    Let op: Niet elke waterpomp is afgedicht met een rubberen of papieren afdichting. Afhankelijk van het feit of de waterpomp al dan niet vlak geslepen is, kan de waterpomp ook worden afgedicht met een hitte- en waterbestendig afdichtingsmiddel.

    Fabrikanten van waterpompen

    Bij Daparto vind je diverse aanbiedingen voor waterpompen. Maak je keuze eenvoudig met behulp van onze prijsvergelijker. Wij bieden topkwaliteit met merken als Meyle, GK, SKF, Pierburg en Gates. Ook vind je bij ons een ruime keuze voor een goedkoper alternatief, wij bevelen Febi Bilstein, Topran en Triscan van harte aan. Heb je nog vragen over jouw online-bestelling bij DAPARTO? Neem dan gerust contact op met ons team van experts.

    Topauswahl Waterpomp

    Let op: Controleer of het door DAPARTO geïdentificeerde onderdeel daadwerkelijk overeenkomt met het gezochte onderdeel. Eventueel is aanvullende informatie nodig om ervoor te zorgen dat het gekozen onderdeel in de gewenste auto past. Bij vragen helpen we je graag.

    Alle prijzen zijn in euro incl. BTW en evt. excl. verzendkosten en andere prijscomponenten. Tussentijdse wijzigingen van de prijzen en rangschikking mogelijk.

    www | daparto-web