Geperforeerde of gegroefde remschijven: de voor- en nadelen op een rij

Heb je een auto met mooie, open aluminium velgen waardoor de remschijf en remklauw zichtbaar zijn, dan ben je waarschijnlijk ook geïnteresseerd in geperforeerde of gegroefde remschijven. Ze zien er niet alleen sportiever uit dan de conventionele gladde exemplaren, maar bieden ook voordelen op het gebied van remgedrag en reiniging.

Voor- en nadelen van geperforeerde of gegroefde remschijven

Voordelen van geperforeerde remschijven: goede ventilatie en goed gedrag op nat wegdek

geperforeerde remschijven

Het grootste voordeel van geperforeerde remschijven is de betere ventilatie en koeling van het materiaal tijdens en na het remmen. De tijdens het remmen vrijgekomen warmte en gassen worden sneller afgevoerd en het verbleken van de rem (het verlies van remvermogen door warmteophoping in het remsysteem) wordt sterk verminderd, zodat deze gelijkmatig reageert en niet oververhit raakt.

Een ander voordeel is dat de remblokken constant worden gereinigd door de oneffenheden van de remschijven (de gaten raspen het vuil als het ware weg – maar ook de remblokken; hierover later meer).

Bovendien verbeteren de gaten ook de remwerking bij regen. Bij het remmen bouwen de temperaturen zich op. Bij het remmen in de regen kan de geproduceerde waterdamp door de gaten van de remschijf worden weggeleid, zodat er geen natte film op de schijf wordt gevormd die de remwerking kan verminderen.

Voordelen van gegroefde remschijven: zelfreinigend en waterafvoer

gegroefde remschijven

Bij gegroefde remschrijven is het primaire doel niet de warmteafvoer. Bij deze schijven ligt de nadruk op het voorkomen van wrijving en daardoor vuil op de schijf en het afvoeren van regenwater door de rotatie oftewel centrifugale kracht van de remschijf. De sleuven vormen hier de afwateringskanalen.

Opmerking: bij gegroefde remschijven moet de inbouwrichting in acht worden genomen, zodat het water naar buiten en niet naar binnen wordt afgevoerd.

Nadelen vergeleken met conventionele remschijven

De genoemde voordelen met betrekking tot de reinigende werking van beide soorten schijven zijn meteen ook een nadeel: door het veranderde oppervlak in de wrijvingsvoering van de remschijf slijten de remblokken sneller dan de gladde, eendelige schijven. De gaten werken als een soort rasp, die het remblok beetje bij beetje wegslijpt.

Met de gaten door het remoppervlak moet worden benadrukt dat dit theoretisch een verzwakking van het materiaal is (zometeen meer daarover). De verschillen in remprestaties tussen beide varianten zijn minimaal en de voordelen in gebruik en effect zijn vrijwel gelijk

Nieuwe remschijven bestellen
  • Bespaar tot wel 80%
  • Support van vakmensen via telefoon en WhatsApp
  • Prijzen vergelijken en meteen bestellen
Nieuwe remschijven bestellen 

Verschillen tussen geperforeerde en gegroefde remschijven

Allereerst is er natuurlijk het optische verschil. De doorlopende gaten zijn in principe axiale boringen die het materiaal verzwakken. Het is echter een verschil of de remschijf is gegoten met deze uitsparingen of dat de gaten in een latere bewerking zijn toegevoegd. Als er in een later stadium gaten worden toegevoegd, kunnen zich microscheurtjes van gat tot gat vormen. Deze verzwakking kan echter worden gecompenseerd door het ontwerp, zodat het niet nadelig is tijdens het rijden – zelfs niet in het high-end segment of de racerij.

Er is geen (theoretisch) lagere sterkte bij gegroefde schijven, omdat de gleuven of groeven slechts licht in het oppervlak zijn ingewerkt en de remschijf zijn oorspronkelijke stabiliteit behoudt. Tegelijkertijd worden deze groeven gebruikt als slijtage-indicator, bijvoorbeeld bij het racen op langeafstandswedstrijden: Eén blik is voldoende om te zien of het nodig is om de remschijven te vervangen (namelijk wanneer de groeven niet meer zichtbaar zijn). Dit helpt natuurlijk ook bij het gebruik in het wegverkeer.

Geperforeerde remschijf Gegroefde remschijf
+ goede warmteafvoer+ goede warmteafvoer
+ goede zelfreiniging + goede zelfreiniging
+ goede remprestaties in de regen + goede remprestaties in de regen
- hogere remblokslijtage+ optische slijtage-indicator door de groeven 
- hogere remblokslijtage

Welke remblokken heb ik nodig?

Voor geperforeerde of gegroefde remschijven heb je geen speciale remblokken nodig. Veel fabrikanten bieden echter, om hoge prestaties en een lange levensduur van het remsysteem te garanderen, nieuwe remschijven met bijpassende remblokken aan. Het is daarom raadzaam om de door de fabrikant uitgegeven koppelingen te gebruiken. Keramische remblokken mogen niet worden gebruikt, omdat het hardere materiaal meer lawaai kan veroorzaken (piepen).

Door de iets hogere slijtage is het te verwachten dat de remblokken vaker vervangen moeten worden. Tegenwoordig is dit echter geen grote klus meer en kan het snel worden gedaan

Remvoering bestellen
  • Bespaar tot wel 80%
  • Support van vakmensen via telefoon en WhatsApp
  • Prijzen vergelijken en meteen bestellen
Nieuwe Remvoering bestellen 

Kan ik zelf gaten in remschijven boren?

Het is mogelijk om zelf gaten in remschijven te boren, maar het is niet aan te raden. Naast de levensgevaarlijke ingreep in de techniek van je remsysteem maakt een dergelijke aanpassing ook de vergunning en daarmee de verzekering van je auto ongeldig.

Als laatste tip willen wij graag adviseren om bij deze upgrade van je auto niet op het verkeerde te besparen en alleen materiaal van geteste OEM-kwaliteit aan te schaffen.

FAQ

Wat zijn de voordelen van geperforeerde remschijven?

Goede warmteafvoer, goede zelfreiniging en goede afvoer op natte wegen.

Wat zijn de voordelen van gegroefde remschijven?

Goede zelfreiniging en goede afvoer van op natte wegen.

Zijn er verschillen tussen geperforeerde en gegroefde remschijven?

De verschillen zijn niet groot. Geperforeerde remschijven worden niet zo warm, gegroefde remschijven voeren het water beter af. Het remvermogen is bij normaal gebruik voor beide varianten gelijk.

Welke remblokken zijn nodig voor geperforeerde of gegroefde remschijven?

Geen speciale, maar het is het beste om de door de fabrikant aanbevolen remblokken te gebruiken (geen keramiek!).

Kan ik zelf gaten in remschijven boren?

In principe wel, maar we raden het af. Het gevaar van het niet goed boren van gaten is te groot en de juiste werking van de remschijf is te belangrijk om hier risico’s te nemen.


Disclaimer:

DAPARTO is niet aansprakelijk voor verlies, letsel of schade aan eigendommen die optreedt tijdens het reparatie- of vervangingsproces als gevolg van een onjuiste toepassing of verkeerde interpretatie van de verstrekte informatie.

De informatie is louter informatief en dient niet ter vervanging van een specialist. DAPARTO is niet aansprakelijk voor onjuist of gevaarlijk gebruik van apparaten, gereedschappen en reserveonderdelen. DAPARTO raadt aan om bij alle reparaties altijd zorgvuldig te werk te gaan en alle veiligheidsregels in acht te nemen.