Wat zijn PR-nummers, waar vind ik ze en waar heb ik ze voor nodig? – Daparto legt het uit

Het bestellen van reserveonderdelen is voor de meeste automerken heel eenvoudig. Of het nu gaat om het chassis, de motor of andere auto-onderdelen – je zoekt en bestelt gewoon op kenteken, chassisnummer of bouwjaar van de betreffende auto. Voor automodellen van de VAG-groep, d.w.z. Volkswagen, Audi, Seat en Skoda, werkt het net iets anders. Volkswagen hanteert een andere benadering van reserveonderdelen en maakt gebruik van zogenaamde PR-nummers.

Het voordeel van de PR-nummers

Het systeem van de zogenaamde primaire nummers of primaire uitrustingsnummers (kortweg PR-nummers) bestaat sinds 1999. Volgens de VAG-groep was de invoering van het nieuwe codeersysteem nodig om “controlegerelateerde redenen” en om een “duidelijke identificatie van het remsysteem van een voertuig” mogelijk te maken. In tegenstelling tot het eerder gebruikte bestelsysteem met chassisnummer of voertuigtype en bouwjaar, heeft het nieuwe systeem een doorslaggevend voordeel vergeleken met het 17-cijferige chassisnummer.

PR-nummer: een vereenvoudigde versie 

De korte codes, bestaande uit drie cijfers en letters zoals “1AJ” of “S98”, geven in één oogopslag informatie over alle onderdelen die in de Audi, Seat of Volkswagen zijn geïnstalleerd. Omdat alle bestaande componenten en onderdelen in principe in miljoenen combinaties in één auto kunnen worden ingebouwd, zijn PR-nummers een uitstekende manier om de uitrustingscombinaties op een korte en beknopte manier te presenteren. Het feit dat alleen Volkswagen al meer dan 12.000 PR-nummers gebruikt, laat zien hoezeer het systeem de weergave van uitrustingsvarianten vereenvoudigt. 

Waar vind ik het PR-nummer? In de kofferbak of in het serviceboekje

Dit voordeel geldt echter vooral voor professionele werkplaatsen. Voor hobbyisten zorgen de korte PR-nummers nog weleens voor verwarring. Het zoeken naar de nummers is nog steeds vrij eenvoudig. In de regel vind je het PR-nummer naast het VIN-nummer (voertuigidentificatienummer), de kleurcode en de motor- en transmissiecode op de witte of zilveren sticker in de kofferbak, meestal in de uitsparing van het reservewiel. Ook vind je het PR-nummer op een van de eerste pagina’s van het serviceboekje. De bijbehorende sticker is als volgt opgebouwd:

Lijst van PR-nummers met het remsysteem als voorbeeld

Zodra je de sticker of de bijbehorende lijst in het serviceboekje hebt gevonden, begint de echte uitdaging. Om de codes te kunnen interpreteren heb je een speciale lijst nodig om erachter te komen welke reserveonderdelen de juiste zijn voor het betreffende model auto. De eenvoudigste manier om de apparatuur te vinden is door de PR-nummers op Planet VAG te decoderen. Een lijst voor Volkswagen en Audi voor het remsysteem ziet er als volgt uit (fragment):

1AB Rembekrachtiger
1AC Antiblokkeerremsysteem (ABS)
1AD Antiblokkeerremsysteem (ABS) met elektronisch differentieelslot (EDS)
1AE Elektronisch differentieelslot (EDS)
1AF Rembekrachtiger
1AG Rembekrachtiger 9 inch
1AH Elektronisch differentieelslot (EDS)
1AJ Tractiecontrolesysteem (ABS / ASR / EDS) met elektronisch differentieelslot
1AK Elektronisch stabilisatieprogramma (ESP)
1AL Rembekrachtiger
1AM 10-inch rembekrachtiger
1AN Antiblokkeerremsysteem (ABS)
1AP Tractiecontrolesysteem (ABS / ASR / EDS) met elektronisch differentieelslot, lichtgewicht constructie
1AQ Tandem rembekrachtiger 7/8‑inch
1AR Tractiecontrolesysteem (ABS / ASR)
1AS Elektronisch stabilisatieprogramma (ESP)
1AT Elektronisch stabilisatieprogramma (ESP)
1AU Rembekrachtiger met hydraulische testaansluitingen
1AV Antiblokkeerremsysteem (ABS) met elektronisch differentieelslot (EDS) en hydraulische testverbindingen 
1KP Schijfremmen achter
1LS Schijfremmen voor met geïntegreerde remdrager 
1H0 Zonder remkrachtregelaar

Evaluatie van de PR-nummers

De PR-nummers bevinden zich op de onderste helft van de sticker. In ons geval, een Volkswagen Golf Variant TDI, is de auto uitgerust met een remsysteem met de volgende onderdelen:

1AT = Elektronisch stabilisatieprogramma (ESP)

1KP = Schijfremmen achteraan

1LS = Schijfremmen voor, met geïntegreerde remdrager

1H0 = Zonder remkrachtregelaar

Het werken met PR-nummers is dus eigenlijk allesbehalve ingewikkeld, integendeel, het maakt het een stuk eenvoudiger – bijvoorbeeld wanneer je in de Daparto-prijsvergelijker op zoek gaat naar goedkope remmen voor je Volkswagen, Audi, Seat of Skoda.

Ontcijferen van PR-nummers

Met behulp van de PR-nummers kun je de uitrustingslijst van jouw Volkswagen, Audi, Seat of Skoda decoderen. De bijbehorende lijsten kun je bijvoorbeeld vinden door gebruik te maken van de volgende website: 

PR-nummer zoeksysteem van Planet VAG

FAQ

Waar staat PR voor?

PR staat voor “primaire (uitrusting)” in de PR-nummers. PR-nummers zijn dus primaire uitrustingsnummers. Ze bestaan uit een combinatie van drie cijfers en letters, bijvoorbeeld “1AJ” of “S98”.

Waar zijn de PR-nummers voor?

PR-nummers kunnen worden gebruikt om de uitrusting die in de auto is geïnstalleerd eenduidig te identificeren.

Welke automerken gebruiken PR-nummers?

PR-nummers worden gebruikt door de VAG-groep, d.w.z. Volkswagen, Audi, Seat en Skoda.


Disclaimer:

DAPARTO is niet aansprakelijk voor verlies, letsel of schade aan eigendommen die optreedt tijdens het reparatie- of vervangingsproces als gevolg van een onjuiste toepassing of verkeerde interpretatie van de verstrekte informatie. De informatie is louter informatief en dient niet ter vervanging van een specialist. DAPARTO is niet aansprakelijk voor onjuist of gevaarlijk gebruik van apparaten, gereedschappen en reserveonderdelen. DAPARTO raadt aan om bij alle reparaties altijd zorgvuldig te werk te gaan en alle veiligheidsregels in acht te nemen.

4.8÷5 – (6 stemmen)