Via autocatalogus kiezen
Een nieuwe aandrijfas kun je het beste van een kwaliteitsmerk aanschaffen. Bij DAPARTO vind je online een brede selectie van fabrikanten zoals SPIDAN, SKF, HERTH & BUSS, VALEO en NTN / SNR. Vergelijk de prijzen in onze prijsvergelijker en bestel jouw aandrijfas voor een gunstige prijs online.
De belangrijkste functie van een aandrijfas is het overbrengen van de aandrijving van versnellingsbak of differentieel naar de wielen. De aandrijfas is opgebouwd uit twee (homokinetische) koppelingen en een verbindingsas, een trillingsdemper en een antiblokkeersysteem-ring, ook wel ABS-sensorring genoemd. Naast het overbrengen van de aandrijfkracht, zorgt de aandrijfas ook voor het compenseren van stuurbewegingen en voor een optimale synchronisatie van de koppelingen. Naast het type verbinding, bestaat er ook een onderscheid in aandrijfassen met of zonder lengtecompensatie.
Een defecte aandrijfas veroorzaakt meestal duidelijk tikkende of ratelende geluiden aan de zijde waar het defect zich bevindt. Dit geluid is vooral hoorbaar bij het nemen van scherpe bochten, tijdens het accelereren en bij sterk in- en uitveren. Zodra dergelijke problemen zich voordoen, is het in de meeste gevallen noodzakelijk om de aandrijfas te laten vervangen.
De belangrijkste oorzaak van een defecte aandrijfas is slijtage als gevolg van het aantal gereden kilometers, maar ook een installatiefout, de verkeerde vetten of een beschadigde aandrijfashoes kunnen zorgen voor een kapotte aandrijfas.
Tijdens het reguliere onderhoud van de auto wordt de aandrijfas gecontroleerd. Hierbij wordt gekeken naar de juiste pasvorm, speling in de gewrichten en de staat van de rubberen manchetten, d.w.z. de slijtage. Een versleten of gescheurde asmanchet (ook wel aandrijfashoes genoemd) dient onmiddellijk te worden vervangen, omdat vuil en vocht de as kunnen binnendringen en deze kunnen beschadigen. Een kapotte aandrijfas is echter ook tijdens het rijden merkbaar en veroorzaakt meestal een tikkend geluid aan de kant van het defect, vooral bij het nemen van scherpe bochten, bij het optrekken en sterk in- en uitveren.
Voor een ervaren automonteur is het vervangen van een aandrijfas bij de meeste voertuigen niet al te ingewikkeld. Bij gebrek aan kennis en ervaring is het echter zaak om deze klus aan een gespecialiseerd garagebedrijf over te laten.
Een homokinetische koppeling, kortweg homokineet genoemd, zorgt ervoor dat het koppel van de aandrijfas gelijkmatig wordt doorgegeven aan de uitgaande as. De uitgaande as kan hierbij een variabele hoek maken met de aandrijfas, terwijl de hoeksnelheden waarmee de as draait steeds gelijk blijven. Een homokinetische koppeling bestaat uit een buitenkom met as-tap en binnenwerk met kogelbanen, kogelkooi en kogels. De kogels bevinden zich in kogelbanen die de behuizing met de asnaaf verbinden en zo het koppel tussen aandrijfas en uitgaande as overbrengen.
De aandrijfaskoppeling is de verbinding met het wiel. Het kogelgewricht, gebaseerd op een uitvinding uit de jaren dertig van de vorige eeuw van Alfred Hans Rzeppa (ingenieur bij Ford), zorgt ervoor dat de wielen met dezelfde snelheid als de aandrijfas draaien. En hoewel veel moderner en verder ontwikkeld, is het kogelgewricht vandaag de dag nog steeds in gebruik als Rzeppa-koppeling.
De asmanchet, ook wel aandrijfashoes genoemd, is een speciale balg, meestal gemaakt van flexibel rubber, die de koppelingen van de aandrijfas beschermen. De asmanchet is onderhevig aan voortdurende slijtage en dient daarom in geval van schade snel te worden vervangen, voordat het binnendringen van vuil en vocht de verbinding kan beschadigen. Nieuwere types asmanchetten zijn van kunststof gemaakt en beschikken over betere mechanische eigenschappen, zoals een aanzienlijk hogere temperatuurbestendigheid, die ook kan worden toegeschreven aan het gebruik van goede vetten.
Het vervangen van een asmanchet is voor de meeste voertuigen niet erg ingewikkeld. Bij het vervangen van de hoes aan de wielzijde hoeft de aandrijfas niet eens volledig te worden verwijderd. Om bij de hoes te kunnen komen, dient de aandrijfas te worden losgemaakt en uit de fusee getrokken. Na het verwijderen van de verbinding, die is bevestigd met een veiligheidsring, kan de asmanchet worden vervangen, de verbinding weer worden bevestigd en de balg met de juiste hoeveelheid vet worden gevuld. De nieuwe aandrijfashoes is met twee klemmen weer stevig verbonden met de as en de koppeling. Nu kan de aandrijfas weer worden aangesloten en vastgezet. Afhankelijk van het type voertuig kan het vervangen van de asmanchet meer of minder tijd in beslag nemen.
In principe gaat het hier om hetzelfde onderdeel als de asmanchet (aandrijfashoes), alleen met een andere benaming. Ook de stofhoes van rubber of kunststof zorgt voor bescherming van aandrijfassen tegen stof en vuil.
Bij een defecte aandrijfas is het van belang om adequaat te reageren. Wil je weten hoe je een defecte aandrijfas kunt detecteren en wat je in zo'n geval het beste kunt doen? Neem dan de volgende tips in acht:
- Een duidelijk tikkend geluid, vooral bij scherpe bochten, is vaak een aanwijzing voor een defecte aandrijfas.
- De meest voorkomende oorzaken zijn installatiefouten en slijtage.
- In geval van een defect dient de aandrijfas (in de meeste gevallen) in de werkplaats te worden vervangen.
Heb je nog vragen over jouw online-bestelling bij DAPARTO? Neem dan gerust contact op met ons team van experts.