Via autocatalogus kiezen
De remleiding is het flexibele verbindingsstuk in het remsysteem dat zich bevindt tussen de vaste remleiding en de beweegbare wielophanging. Het leidt de opgebouwde remdruk via remvloeistof van de remleiding naar de remklauwen - betrouwbaar en onder hoge druk (tot 150 bar bij noodstop). Defecte of versleten remleidingen kunnen leiden tot gevaarlijk drukverlies en dus tot uitval van het remsysteem. Bij de periodieke keuring zorgt een beschadigde en poreuze remleiding ervoor dat je niet slaagt en in sommige gevallen kan zelfs het rijden worden verboden.
Remleidingen bestaan uit meerdere materiaallagen, meestal bestaande uit:
Sommige remleidingen zijn uitgevoerd als stalen gevlochten remleidingen: deze zijn omhuld met een stalen vlechtwerk om minder uitzetting door druk en betere stabiliteit te bieden. Ze worden vaak gebruikt bij sportieve voertuigen en zijn een populaire upgrade-optie. Let op dat stalen leidingen een registratieplicht hebben of een ABE nodig hebben.
Opmerking: Bij de keuze moet je letten op de juiste lengte, aansluitvorm en binnendiameter, deze zijn voertuigspecifiek!
Een remleiding moet worden vervangen als:
Remvloeistof is hygroscopisch, wat betekent dat het vocht uit de lucht onttrekt door de kleinste lekkage en dit vasthoudt. Hierdoor kunnen bij het remmen luchtbellen ontstaan en kan in ernstige gevallen het rempedaal "wegvallen". De remvloeistof moet elke 2 jaar worden vervangen.
In elk geval: Vervang de remleiding preventief voordat deze uitvalt. Het remsysteem is veiligheidskritisch en de materiaalkosten zijn relatief laag.
Een remleiding aan de auto wordt dagelijks blootgesteld aan zware belastingen:
Opmerking: Als een van deze symptomen optreedt, moet je je auto parkeren en de sleepdienst bellen - een defect aan de rem is veiligheidskritisch en leidt tot een verhoogd risico op ongevallen. Het is het beste om bij het optreden van de bovengenoemde symptomen een visuele inspectie van je remleiding uit te voeren.
De vervanging is technisch niet bijzonder complex, maar veiligheidskritisch. Let op dat de rem na het vervangen van de remleiding ontlucht moet worden. Hiervoor is een ontluchtingsapparaat of een tweede persoon nodig. Vanaf het bouwjaar 2010 kan het bij sommige voertuigen nodig zijn om een werkplaatsmodus in het regelapparaat te activeren voor werkzaamheden aan het remsysteem. Dergelijke werkzaamheden worden het beste in een werkplaats uitgevoerd.
Stappen bij zelf vervangen:
Bij bepaalde voertuigmodellen kan de vervanging complexer zijn. Afhankelijk van de toegankelijkheid van de verbinding tussen remleiding en slang.
Positie | Materiaalkosten | Arbeidskosten (werkplaats) |
---|---|---|
Een remleiding | 10 € – 40 € | 50 € – 120 € |
Beide voorste remleidingen | 20 € – 80 € | 100 € – 200 € |
Totale kosten (gemiddeld) | 60 € – 250 € |
Afhankelijk van het model en de complexiteit.
Gemiddeld 6 tot 10 jaar, afhankelijk van belasting, voertuigtype en omgevingsinvloeden.
Tussen 60 € en 250 €, afhankelijk van positie, voertuig en werkplaats.
Gebruik remleidingssleutels en roestoplosser. Bij vastzittende verbindingen helpt vaak voorzichtig verwarmen. Let op: Geen geweld gebruiken - anders risico op schade aan schroefdraad!
Remleidingen zijn starre buizen (meestal van metaal), remleidingen zijn flexibele verbindingen - nodig om bewegingen van assen en stuurinrichting op te vangen.
Ja, bij veel modellen mogelijk. Voordeel: minder uitzetting, nauwkeurigere remdosering, duurzamer. Let op ABE of TÜV-registratieverplichting!
Alle prijzen zijn in euro incl. BTW en evt. excl. verzendkosten en andere prijscomponenten. Tussentijdse wijzigingen van de prijzen en rangschikking mogelijk.