Via autocatalogus kiezen
Je bent bij DAPARTO aan het juiste adres! Maar voordat je je beslissing neemt, zijn er enkele dingen waar je op moet letten bij het kopen van een aandrijfas:
Samengevat: Bij DAPARTO vind je niet alleen een ruime keuze aan aandrijfassen, maar ook de nodige ondersteuning om de juiste beslissing te nemen. Als je dus een aandrijfas wilt kopen, ben je bij DAPARTO aan het juiste adres. Veel succes met je aankoop!
Elk gemotoriseerd voertuig heeft minstens twee aandrijfassen die zorgen voor de overdracht van kracht van de versnellingsbak naar de wielen. De aandrijfassen worden blootgesteld aan zware mechanische belastingen, vooral in bochten. Een defecte aandrijfas kan worden herkend aan verschillende symptomen.
De aandrijfas bestaat uit verschillende componenten, dus in geval van een defect moet worden vastgesteld welke daarvan precies betrokken is. Zo kan bijvoorbeeld het aandrijfasgewricht defect zijn of alleen de ashoes boven dit gewricht gescheurd zijn. Eerste indicaties van een versleten aandrijfas zijn een ratelend geluid tijdens het rijden en een sterke trilling in het stuurwiel, vooral in bochten. Als het defect al verder gevorderd is, kan een ritmisch gekraak bij het wegrijden en in bochten hoorbaar zijn en begint de aandrijfas te piepen. Als de aandrijfasflens lekt, kan er ook olie uit de versnellingsbak lekken.
De oorzaken van een defect kunnen zeer divers zijn. Zo kan vet door een gescheurde ashoes naar buiten lekken. In de ontstane holte kan zich vuil ophopen, wat leidt tot slijtage aan het aandrijfasgewricht. Bovendien kan het rondvliegende vet op de rem terechtkomen en de remprestaties beïnvloeden. Als een ashoes gescheurd is, moet het voertuig daarom zo snel mogelijk naar de werkplaats worden gebracht.
Ongevallen, installatie- en montagefouten kunnen mechanische vervorming of compressie veroorzaken, bijvoorbeeld doordat het gewricht niet correct op de aandrijfas is geplaatst of bij demontage een hamer in plaats van een trekker is gebruikt. Zo'n vervorming kan leiden tot trillingen in het stuurwiel, in zeldzame gevallen zelfs bij de versnellingspook. Bij niet correct aangedraaide bouten kunnen de bouten losraken en krijgt de aandrijfas speling. Dit leidt tot slijtage aan de verbindingspunten tussen aandrijfas en versnellingsbak of aandrijfasgewricht, wat op zijn beurt resulteert in het eerder genoemde geratel en in een later stadium het gekraak bij het wegrijden en sturen. Om de eerste tekenen van een defect aan de aandrijfas te herkennen, wordt regelmatige controle aanbevolen.
Zoals vaak bij auto's kunnen ook de gevolgen van een kapotte aandrijfas variëren van louter akoestische afwijkingen tot levensbedreigende gevaren voor de inzittenden van de auto en andere weggebruikers. Normaal gesproken is de aandrijfas zelf niet aan slijtage onderhevig, maar de aandrijfasgewrichten en hun kogels. In het ergste geval kan de aandrijfas op de snijvlakken met andere componenten breken, wat kan leiden tot ernstige ongevallen. Ook niet goed vastgedraaide bouten kunnen losraken en de aandrijfas tijdens het rijden volledig laten afbreken. In het geval van een lekkende ashoes kan vet in het milieu terechtkomen en een niet tijdig behandelde fout kan dure vervolgschade met zich meebrengen. Als je symptomen van een defect constateert, moet de aandrijfas zo snel mogelijk worden vervangen, indien nodig samen met de versnellingsbak, de ophanging en de wielnaven aan de buitenkant van het voertuig.
Aandrijfassen zijn robuust gebouwd en kunnen een autoleven lang meegaan. Een zwak punt zijn echter de gewrichten. Als de beschermende hoes scheurt, kan vet uit het gewricht lekken. Als er vuil in de holte terechtkomt, leidt wrijving tot geluiden en slijtage. Als de slijtage te groot is, moet de aandrijfas worden vervangen. Omdat een defect aan de aandrijfas ook schade aan de versnellingsbak en de wielnaven kan veroorzaken, moet deze tijdig worden vervangen.
Defecten aan de aandrijfas treden meestal op als gevolg van vooraf bestaande schade. Door verkeerd rijgedrag, ongevallen of overmatige belasting kan na verloop van tijd slijtage optreden en moeten de aandrijfassen worden vervangen. Ook een verlies van smeervet in de ashoezen of het gebruik van inferieur vet kan de levensduur van de aandrijfas aanzienlijk verkorten. Als er slechts lichte slijtagesporen zijn, is het meestal voldoende om de aandrijfas te reinigen, nieuw smeervet aan te brengen en de hoezen te vervangen.
Om ervoor te zorgen dat de aandrijfassen zo lang mogelijk meegaan, moeten ze regelmatig door een vakgarage worden geïnspecteerd. Dit gebeurt meestal in het kader van onderhoudsintervallen die door de fabrikant zijn voorgeschreven. Het is ook belangrijk om de toestand van de hoezen te controleren, bijvoorbeeld bij de overgang van winter- naar zomerbanden. Het is vooral belangrijk dat de hoezen geen scheuren vertonen en de gewrichten volledig zijn afgedicht.
Aandrijfassen zijn onderdelen van de aandrijflijn. Ze zorgen voor de overdracht van kracht tussen de motor en de wielen. De aandrijfassen zijn aan de versnellingsbakzijde verbonden met de uitgaande assen van de versnellingsbak en aan de wielzijde met de wielnaaf inclusief het wielager. Het wielager zorgt ervoor dat de aandrijfas stevig verbonden blijft met het voertuig, maar tegelijkertijd kan draaien. Een defecte aandrijfas herken je aan het kraken bij het wegrijden, het ratelen in bochten, een bromgeluid dat luider en zachter wordt met het toerental, en trillingen van het stuurwiel en de versnellingspook.
Vereisten
Instructies
Uitrusting
Omdat een reparatie aan de aandrijfas niet rendabel is, vervang je deze in geval van een defect door een nieuwe. Je kunt dit zelf doen, maar speciaal gereedschap is vereist. Bovendien moet je rekening houden met de specifieke kenmerken van het voertuig, zoals of de aandrijfas aan de versnellingsbak is gestoken of geschroefd, of de aandrijfasgewrichten zijn gelijmd of niet, enz. De vervanging zelf is niet ingewikkeld:
Nadat de nieuwe aandrijfas veilig is gemonteerd, moeten een uitlijning van de as en een testrit worden uitgevoerd. Hierbij moet langzaam worden weggereden en worden gelet op geluiden en de reacties van de auto op stuur- en acceleratiebewegingen.
Onjuist uitgevoerde werkzaamheden aan aandrijfassen vormen een hoog veiligheidsrisico. Over het algemeen moeten deze werkzaamheden worden overgelaten aan vakpersoneel of ervaren monteurs.
De vervanging van een aandrijfas door een werkplaats kan tot drie uur duren. De prijs voor aandrijfassen varieert, afhankelijk van het model, van 100 tot 300 €, plus werkplaatskosten tussen 150 en 280 €. Als alleen het aandrijfasgewricht wordt vervangen, kan men rekenen op 30 tot 70 € voor het gewricht en 50 tot 100 € voor de arbeidstijd. Als alleen de ashoes moet worden vervangen, bedragen de kosten 10 tot 30 € voor de hoes en 40 tot 80 € voor de arbeidstijd. Wie zelf een defecte aandrijfas kan vervangen, is uiteraard goedkoper uit.
__________Ja, maar zodra er aanwijzingen zijn voor een kritisch defect, moet de auto zo snel mogelijk naar de werkplaats worden gebracht.
Een aandrijfas kan worden gerepareerd, maar meestal is vervanging goedkoper.
Nee, bij tijdig handelen kan het voldoende zijn om alleen de hoes te vervangen. Als er echter al geratel is tijdens het rijden, moet ook het aandrijfasgewricht worden vervangen.
Een aandrijfas is verkrijgbaar als compleet gemonteerd onderdeel (aandrijfas, gewricht inclusief vetvulling en hoes) vanaf 100 €, een aandrijfasgewricht vanaf 50 € plus 10 € voor de hoes inclusief vet.
Alle prijzen zijn in euro incl. BTW en evt. excl. verzendkosten en andere prijscomponenten. Tussentijdse wijzigingen van de prijzen en rangschikking mogelijk.