Via autocatalogus kiezen
Schade aan de bobine heeft met name gevolgen voor de cilinder. Bij een defect is het daarom zaak om snel te handelen. In de prijsvergelijker van DAPARTO kun je online heel eenvoudig een nieuwe bobine bestellen. Bij ons vind je bobines en bougiekabelsets van verschillende fabrikanten met een uitstekende prijs-kwaliteitverhouding, zoals BERU, BOSCH en HELLA.
De bobine vormt een essentieel onderdeel van het ontstekingssysteem van benzinemotoren. De bobine werkt als een transformator en zet laagspanning om in hoogspanning. De door de bobine opgewekte hoogspanning wordt overgebracht naar de bougie. Dit genereert een vonk tussen de elektroden die zorgt voor ontbranding van het brandstof-luchtmengsel in de cilinder van de verbrandingsmotor.
Afhankelijk van het ontstekingssysteem wordt de door de bobine omgezette hoogspanning op verschillende manieren op de bougie overgedragen. Bij de wat oudere gloeisystemen wordt deze door een mechanische verdeler op de bougie overgebracht. Bij moderne auto´s wordt de spanning elektronisch verdeeld en wordt de bobine rechtstreeks op de bougie aangesloten.
Bij conventionele bobines in oudere auto´s wordt de hoogspanning via een mechanische verdeler over de afzonderlijke bougies verdeeld. Bij auto´s met transistorontsteking werd de mechanische schakelaar vervangen door een transistorschakelaar, een Hall-sensor regelt hier het ontstekingsproces. Bij elektronische ontsteking wordt de transmissie elektronisch geregeld. Bij een volledig elektronische ontsteking neemt een elektronische ontstekingsregeleenheid, de ontstekingsmodule, de functie van de ontstekingsverdeler over. Bij de meeste moderne voertuigen wordt het ontstekingssysteem volledig elektronisch geregeld.
De bobine bestaat uit een ijzeren kern en twee koperdraadwikkelingen: de primaire wikkeling en de secundaire wikkeling. De laagspanning van de accu wordt via de bobine en de ontstekingsmodule op de polen van de bobine gezet, waardoor er stroom wordt opgewekt. De stroom vloeit door de primaire wikkeling en genereert hieromheen een magnetisch veld, dat wordt versterkt door de ijzeren kern. De stroom wordt vervolgens via de ontstekingsmodule weer uitgeschakeld en het magneetveld stort in. De opgeslagen magnetische energie blijft inwerken op de secundaire wikkeling en genereert hoogspanning die de ontstekingsvonk in de cilinder activeert.
De bobine wordt permanent belast door hoge temperaturen en mechanische invloeden en is onderhevig aan slijtage. De meest voorkomende oorzaken van schade aan de bobine zijn:
- Kortsluiting als gevolg van oververhitting door slijtage
- Te lage netspanning
- Verbindingsfouten door het binnendringen van vocht
Een defect in de bobine is meestal niet zo makkelijk te herkennen, omdat de symptomen ook kunnen wijzen op schade aan andere delen van de auto. Bij een verkeerde ontsteking, verlies van motorvermogen, een ruwe motorwerking en een aanzienlijke toename van het brandstofverbruik (en bij een rood of geel motorcontrolelampje) dient de bobine altijd door een gespecialiseerd garagebedrijf te worden gecontroleerd. Daar worden de functies van het elektronische systeem zeer nauwkeurig, en met behulp van moderne motortesters, gecontroleerd.
Als vervanging van de bobine noodzakelijk is, dient dit vakkundig te worden uitgevoerd. Ook zeer ervaren doe-het-zelvers raden wij ten zeerste af om de bobine zelf te vervangen. Door de hoge spanning tot wel 30.000 volt kan dit een levensgevaarlijke klus zijn.
- Een defecte bobine kan dure schade aan de auto veroorzaken. Als de bobine defect is, dien je deze dan ook zo spoedig mogelijk door een gespecialiseerd garagebedrijf te laten vervangen.
- Een nieuwe bobine online bij DAPARTO bestellen, bespaart je veel tijd en geld - en je krijgt bovendien eersteklas kwaliteit.
- Let bij het kopen van een bobine op de juiste aansluiting.
Heb je nog vragen over jouw online-bestelling bij DAPARTO? Neem dan gerust contact op met ons team van experts.