Het motorcontrolelampje brandt of knippert: dit zijn de oorzaken

Als het motorcontrolelampje brandt of knippert, kan dit een aantal mogelijke oorzaken hebben. Het is duidelijk dat het om een storing in het motorbesturingssysteem gaat, in de motor zelf of in een van de hulpsystemen. Of je toch door kunt rijden, hangt af van wat er precies niet meer goed werkt.

De taak van het motorcontrolelampje

Motorkontrollleuchte

Het motorcontrolelampje of waarschuwingslampje heeft als taak om fouten in het motorbesturingssysteem aan te geven. Het lampje kan permanent branden of knipperen. De kleur van het lampje kan geel of rood zijn, afhankelijk van het model van de auto en de ernst van de storing. In de servicehandleiding van je auto kun je lezen welke kleuren mogelijk zijn, en wat het oplichten of knipperen precies betekent.

Een minder ernstig defect heeft niet direct invloed op de motor, maar op de ondersteunende systemen (bijvoorbeeld het uitlaatsysteem). In zo’n geval is het zaak om je auto snel naar een garage te brengen om hem te laten nakijken.

Een ernstig defect houdt rechtstreeks verband met de motor zelf (bijvoorbeeld een defect in het koelsysteem). In dat geval is het beter om niet verder te rijden en je auto indien nodig te laten wegslepen.

Als het motorcontrolelampje slechts kort brandt en daarna weer uitgaat, is er meestal niets aan de hand. Dat het lampje kort brandt bij het starten van de auto is normaal en wenselijk. Als het motorcontrolelampje daarentegen tijdens het rijden kort oplicht, gaat het waarschijnlijk om een tijdelijke storing (bijvoorbeeld een foutieve waarde van de lambdasonde), die zichzelf heeft opgelost.


Meer over problemen met de auto:

Mijn auto geeft geen gas meer en trekt niet goed op

De auto schokt en trilt – wat is er aan de hand?

De uitlaat rookt en stinkt, hoe komt dit?



Voor bestuurders van een auto van de VAG-groep: wat zijn PR-nummers, waar kun je ze vinden en waarvoor heb je ze nodig?


Waarom brandt of knippert het motorcontrolelampje?

Defecte EGR-klep

Als de EGR-klep defect is, gaat het waarschuwingslampje branden of knipperen. Een defecte EGR-klep hoeft niet onmiddellijk te worden vervangen, maar je moet er ook niet te lang mee wachten, anders bestaat de kans op schade aan de turbocompressor.

Andere symptomen: vermogensverlies bij volgas, startproblemen, schokken tijdens het rijden, rook uit de uitlaat, verhoogd brandstofverbruik.

Ausgebautes AGR-Ventil und rußige Hand

Defecte EGR-klep: symptomen en oorzaken

Als de motor niet meer goed optrekt, de uitlaat rookt, de auto schokt en het motorcontrolelampje gaat branden, kan het zijn dat de EGR-klep defect is. [verder lezen]

Thermostaat staat open en loopt vast

Ook als de thermostaat in de open stand vastloopt, zal het motorcontrolelampje dit melden. Als het probleem over een langere periode niet wordt verholpen, kan gevolgschade ontstaan: als de motor niet meer goed warmdraait, slijten de mechanische onderdelen die aan een bepaalde bedrijfstemperatuur zijn aangepast snel. Aangezien de motor de opwarmfase niet verlaat, loopt hij ook permanent te rijk en verbruikt hierdoor ook meer brandstof.

Andere symptomen: de temperatuur van het koelwater stijgt niet, de verwarming wordt niet warm.

Drei Thermostate fürs Auto

Thermostaat defect: symptomen, oorzaak en advies

Wordt de motor te snel warm of komt hij helemaal niet meer op temperatuur? Dan ligt het wellicht aan de thermostaat. [verder lezen]

Defecte gloeibougie

Bij nieuwere auto’s kan met behulp van een diagnoseapparaat worden vastgesteld welke gloeibougie een defect vertoont. Als je het motorcontrolelampje en de vele andere symptomen (zie hieronder) echter gedurende langere tijd negeert, loop je het risico dat je auto niet meer wil starten.

Andere symptomen: een rokerige start, haperige startfase, lang startproces met sterke stankoverlast dat de accu uitput, motor loopt zwaar en ongelijkmatig.

Glühkerze

Gloeibougies vervangen: stap-voor-stap instructies

Als de auto startproblemen heeft en rookt bij het starten, kunnen de gloeibougies defect zijn. [verder lezen]

Verstopt brandstoffilter

Het motorcontrolelampje kan ook oplichten of knipperen wanneer het brandstoffilter verstopt is. Als je de signalen negeert, kan het filter na verloop van tijd volledig verstopt raken, met als gevolg dat je auto uiteindelijk helemaal niet meer rijdt.

Andere symptomen: de motor start slecht of slaat helemaal niet aan, of slaat af tijdens het rijden, de motorprestaties nemen af, de auto schokt bij het optrekken.

Kraftstofffilter fürs Auto

Brandstoffilter vervangen

Hier lees je hoe je kunt zien of het brandstoffilter moet worden vervangen, hoeveel het vervangen ongeveer kost en hoe je het dieselfilter aftapt. [verder lezen]

Defecte lambdasonde

Of het waarschuwingslampje knippert of brandt vanwege de lambdasonde, kan alleen met een diagnoseapparaat worden vastgesteld. Als het inderdaad de lambdasonde is en het probleem niet wordt verholpen, kan de katalysator of het roetfilter worden aangetast.

Andere symptomen: onregelmatig stationair draaien bij een warme motor, verhoogd brandstofverbruik, de auto trekt niet goed op, en bij dieselmotoren: zwarte rook uit de uitlaat.

Lambdasonde

Lambdasonde vervangen: stapsgewijze instructies

Begint de motor te schudden bij stationair draaien of is je brandstofverbruik hoger dan normaal? Dit kunnen de eerste tekenen zijn van een defecte lambdasonde. [verder lezen]

Verstopt roetfilter

Het motorcontrolelampje kan ook wijzen op een verstopt roetfilter (ook wel dieseldeeltjesfilter oftewel DPF genoemd). Dat zou geen noodgeval zijn, maar als je het DPF lange tijd niet schoonmaakt of vervangt, kan het gebeuren dat je auto uiteindelijk niet meer verder rijdt.

Andere symptomen: vermogensverlies, in nieuwere voertuigen krijg je hiervan een melding op het display.

Verstopte of lekkende injector

Als het motorcontrolelampje brandt of knippert vanwege een verstopte injector, hoef je niet meteen de noodtoestand af te kondigen, maar als je niets doet, zal de injector uiteindelijk volledig verstoppen en rijdt je auto op een gegeven moment niet meer verder.

Andere symptomen: de auto start slecht of helemaal niet, de motor loopt niet soepel, verhoogd brandstofverbruik, slechte uitlaatgaswaarden, de auto trekt niet goed op, metaalachtig kloppen tijdens het rijden, zwarte rook uit de uitlaat.

Ontstekingssysteem

Als het motorcontrolelampje oplicht of knippert vanwege het ontstekingssysteem, hoef je niet te lang twijfelen. Als het ontstekingssysteem niet meer goed werkt, kan het gebeuren dat je auto niet meer start of er zelfs tijdens het rijden plotseling mee ophoudt.

Andere symptomen: de auto schokt bij stilstand, stottert en slaat af.

Koelsysteem

Als het motorcontrolelampje gaat branden of knipperen vanwege een storing in het koelsysteem, zijn er verschillende mogelijke oorzaken: de waterpomp kan defect zijn, de slang kan lekken, de cilinderkoppakking kan poreus zijn (er komen uitlaatgassen in het koelsysteem). Als gevolg daarvan wordt de motor te heet en begint het motorcontrolelampje te branden. Als het controlelampje brandt vanwege een storing in het koelsysteem, moet je zo snel mogelijk actie ondernemen en de auto naar de garage brengen. In het ergste geval bestaat het risico dat de zuiger vastloopt.

Andere symptomen: de motor komt niet op bedrijfstemperatuur of wordt te warm, bij waterverlies komt er witte rook uit de uitlaat.

Defect aan de luchtmassameter

Ook de enigszins onopvallende luchtmassameter kan ervoor zorgen dat het motorcontrolelampje gaat knipperen of branden. De meter wordt gebruikt om de juiste hoeveelheid te injecteren brandstof te bepalen door de lucht die er doorheen stroomt, de temperatuur en de vochtigheid te meten en de waarden door te geven aan de motorregeleenheid. Een defect is vooral merkbaar bij lage toerentallen. Op de lange termijn kan de katalysator of het roetfilter beschadigd raken.

Andere symptomen: de auto trekt niet op en rijdt schokkerig.

Defecte gasklep

Een brandend of knipperend motorcontrolelampje kan wijzen op een mechanisch defect (gasklep zit vast), maar ook op een elektronisch defect (gasklep staat niet in de juiste stand en laat niet de juiste hoeveelheid lucht door). Net als bij een defecte lambdasonde kan, als de schade niet wordt hersteld, de katalysator of de roetfilter worden aangetast.

Andere symptomen: de auto geeft niet goed gas, schokt tijdens het rijden of valt uit als je naar neutraal schakelt.

Defecte motorbesturing

In sommige gevallen is er ook een probleem met de motorbesturing. Als de distributieketting is opgerekt, sturen de nokkenassensor en de krukassensor verschillende signalen naar de motorregeleenheid. Gevolg: het motorcontrolelampje licht op of begint te knipperen. Als het defect in de nokkenas- of krukassensor zelf zit, wordt ofwel een onjuist signaal of helemaal geen signaal uitgezonden. In dat geval begint het motorcontrolelampje ook te knipperen of branden. In beide gevallen moet je snel actie ondernemen voordat je auto overschakelt op het noodloopprogramma.

Andere symptomen: het toerental schommelt bij stationair draaien, de auto schokt.

Conclusie

Een brandend of knipperend motorcontrolelampje mag niet worden genegeerd. Het moet even kort oplichten bij het starten en vervolgens weer uitgaan. Als het lampje niet oplicht, kan de lamp zelf kapot zijn of er is mee geknoeid. Als het lampje na het starten niet meer uitgaat, moet je het probleem oplossen of laten verhelpen om gevolgschade te voorkomen.

FAQ

Waarom brandt of knippert het motorcontrolelampje?

Als het motorcontrolelampje oplicht, kan dat veel verschillende oorzaken hebben, waaronder de EGR-klep, de thermostaat, het roetfilter, een gloeibougie… Een uitgebreide lijst van mogelijke stoorzenders vind je hier:

Het motorcontrolelampje brandt of knippert: wat zijn de oorzaken? »

Kun je verder rijden als het motorcontrolelampje brandt?

Een ernstig defect is direct van invloed op de motor. In dat geval mag je niet doorrijden, het kan zelfs zijn dat je je auto moet laten wegslepen. Als het defect minder ernstig is, kun je je auto meestal nog naar een garage rijden. Het onderhoudsboekje vertelt je wat de betekenis van de verschillende kleuren lampjes zijn.

Meer over de oorzaken van het knipperen of branden »

Het waarschuwingslampje brandt kort als ik de auto start en gaat dan weer uit – is dat normaal?

Ja, het motorcontrolelampje moet kort oplichten als je de auto start en daarna weer uitgaan. Als het helemaal niet oplicht of continu blijft branden, is er een probleem.

Meer over dit thema »


Disclaimer:

DAPARTO is niet aansprakelijk voor verlies, letsel of schade aan eigendommen die optreedt tijdens het reparatie- of vervangingsproces als gevolg van een onjuiste toepassing of verkeerde interpretatie van de verstrekte informatie. De informatie is louter informatief en dient niet ter vervanging van een specialist. DAPARTO is niet aansprakelijk voor onjuist of gevaarlijk gebruik van apparaten, gereedschappen en reserveonderdelen. DAPARTO raadt aan om bij alle reparaties altijd zorgvuldig te werk te gaan en alle veiligheidsregels in acht te nemen.

3.6÷5 – (166 stemmen)